Klikni ovde za pomoć kod unosa

BILANSI

Lidder može da paralelno izračunava dva različita seta godišnjih izveštaja, tj. može da radi paralelno izveštaje za prethodne poslovne godine, koji su još uvek aktuelni za predavanje, i da paralelno sa tim ima i nove izveštaje koji će se tek predavati. Poslednji primer je početak 2021. godine: Za 2020.god. i za stari kontni plan se radi na jedan način, a za aktuelni kontni plan i novi set izveštaja na drugi. Novi set je neophodan ako radiš neku statusnu promenu u poslovnoj 2021. godini, a izveštaje za 2020. predaješ do 6. meseca u ovoj godini za prethodnu. Lidder odlučuje koji set izveštaja će servirati u odnosu na poslovnu godinu firme u kojoj radiš, način rada je identičan, ali se AOP-i i sadržaj razlikuju. Pogledaj specifične napomene za svaki od dva navedena seta na sledećim linkovima:
NAPOMENE ZA FORMIRANJE finansijskih izveštaja od 2021.god. za pravna lica i preduzetnike.
NAPOMENE ZA FORMIRANJE finansijskih izveštaja od 2015.god. do 2020.god. za pravna lica i preduzetnike.
U početnom meniju bilansa postoji više vrsta definicija od kojih su početna definicija i standardna korisnička definicija. Svaka definicija ima svoje izveštaje, s tim da je početna definicija glavna i jedina koja se ne može menjati od strane korisnika. Korisnička definicija i ostale (ako ih ima) se mogu menjati. Tasteri u delu biranja definicija su:

Strelice

Pomeranje po definicijama

Enter

Odabir definicija

U

Menja nazive definicija

C

Kopiranje trenutno obeležene definicije u novu, ili preko postojeće, ako odgovoriš odrično na: 'Kopiraš obeleženu definiciju na novo mesto?'

Bilansi su zapravo zbirni i dvostrani izveštaji grupisani u logičke grupe podataka koje zavise od namene izveštaja, a prikazuju imovinu, potraživanja, izvore sredstava i kredite. Osnovna karakteristika bilansa je ravnoteža sredstva i njihovih izvora, što proističe iz toga što se knjigovodstvo, koje prikazuju, radi po principu dvojnog knjigovodstva čiji je osnovni princip, princip ravnoteže izmađu dve strane.
Bilansi su neohodni za sagledavanje aktivnosti, stanja i ostvarenih rezultata preduzeća na pravi način, a neke forme bilansa su propisane sa tačno navedenim izgledom, detaljima i načinima dolaženja do rezultata na pojedinim pozicijama.
Izveštaji koji spadaju u grupu bilansa u Lidderu su "bilans stanja", bilans uspeha" i "zaključni list" i uz pomoć njih se ostvaruju glavni aspekti procesa "bilansiranja" koji podrazumeva mnogo više od samog tumačenja bilansa, tj. odnosa pozicija u njima.
Bilans uspeha i bilans stanja su bilansi kojima su propisani i forma i sadržina. Pristupa im se iz jednog menija i moraju se raditi određenim redosledom jer se sadržaj izveštaja generiše dinamički, u trenutnku kada se to zahteva, iz podataka iz zaključnog lista koji nastaje iz tekućeg, tj. trenutnog stanja glavne knjige. U meniju gde su bilans uspeha i stanja, može se definisati još izveštaja koji rade po tom istom principu, a uz instalaciju Liddera dolazi još jedan pod nazivom "izveštaj o poslovanju".
Zaključni list je jednostavan izveštaj koji pravim poznavaocima računovodstva može reći skoro sve o preduzeću za koje je izrađen, a koji se koristi za izradu drugih, specifičnijih izveštaja kao što su, opšte poznati, bilans stanja i bilans uspeha. Zaključni list, opet, nastaje iz bruto bilansa koji ide samo malo dalje od propisanih zakonskih konta u analitiku: do nivoa konta glavne knjige na kojima se zapravo sve promene u firmi i oslikavaju.
Takođe preporučujemo čitanje preporuke za ubrzanje rada u situaciji kada je prethodna godina knjižena sa drugim kontnim okvirom u odnosu na godinu u kojoj radiš bilanse, a želiš da Lidder automatski popuni kolone prethodnih godina, a bez ručnih intervencija.
U sledećim tekstovima ćemo o svakom pomenutom izveštaju - bilansu dati po par tehničkih detalja.
Kada izaberemo koju ćemo definiciju, onda dobijamo drugi meni koji se sastoji iz: vrha ekrana koji nam govori u kojoj smo definiciji, srednjeg dela ekrana koji daje spisak po tipu izveštaja koji možeš da odabereš strelicama i izabereš enterom, i u dnu ekrana se nalazi detaljni opis iz čega se taj izveštaj sastoji, iz kojih podbilansa... Komande u ovom delu su:

S

Promena podbilansa

I

Izmena parametara izveštaja

Enter

Odabir izveštaja

 

BILANS STANJA I BILANS USPEHA

Kada si izabrao izveštaj, onda se dobija treći meni gde je u zavisnosti šta si izabrao: bilans uspeha, stanja... Kada komandom R zatražiš obračun, Lidder će na osnovu zaključnog lista i ručno unetih podataka (ako ih ima, označeni su zvezdicom) obračunati bilans stanja.
Ukoliko dobiješ pitanje o prethodnoj poslovnoj godini, odaberi sa ponuđenog spiska prethodnu godinu kako bi se u bilansu popunili potrebni podaci iz te godine.
Ako je prethodna poslovna godina knjižena na drugom kontnom okviru pogledaj preporuku za ubrzanje rada u toj situaciji. Ukoliko ipak ne odabereš prethodnu poslovnu godinu, kolona predviđena za popunjavanje podataka iz prethodne godine će biti popunjena iz početnog stanja tekuće.

 

Strelicama levo i desno možeš menjati kolone obrasca, koje gledaš (prethodna i tekuća godina). Iznose u koloni, koju trenutno gledaš, možeš menjati enter-om. U dnu ekrana se nalaze komande koje možeš upotrebiti.
Kad promeniš neki iznos, pored njega će se pojaviti zvezdica, koja označava da će taj iznos pri sledećem obračunu biti uzet u obzir onako kako si ga ti upisao i da će se, u skladu sa njim, menjati i ostali AOP-i koji od njega zavise, bez obzira što takav iznos ne stoji u bruto bilansu! Ovo znači da možeš raditi ispravke obrazaca bez knjiženja, mada bi ispravno bilo da promenu proknjižiš nekim nalogom, da se vratiš u bilanse i tražiš ponovo obračun.
Ako preteraš sa ručnim izmenama i nećeš da ih ručno poništavaš (zvezdicom), možeš koristiti komandu "Z", koja će prvo poništiti sve tvoje ručne izmene i tek onda početi ponovo da obračunava liste. Možeš i pojedinačno 'poništiti' ručnu izmenu, (tj. reći Lidderu da taj iznos pri sledećem obračunu uzme iz zaključnog lista) i to zvezdicom. Kad pritisneš zvezdicu, ona će, ako je ima pored iznosa, nestati (ili se pojaviti i 'zaključati' iznos koji stoji).
Izmena iznosa može biti i neophodna, npr. za unos kolone 'prethodna godina' u bilansu uspeha, jer Lidder ne može doći do tih podataka. Kad god nešto izmeniš, možeš odmah ići na obračun (sa "R") i videti kako ta izmena utiče na ostale pozicije iz tog obrasca.
Izmene je često neophodno raditi, jer je nemoguće tačno obračunati obrazac, zbog deljenja sa 1000, tj. prikazivanja obrasca u hiljadama. Pretpostavi da je na neka dva AOP-a stvarni iznos 400.00 dinara. Kad se zaokruže i prikažu u hiljadama, oni su ustvari 0! Dalje, u AOP-u, koji je zbir ta dva, bi trebalo stajati 1 u hiljadama, jer je 400+400=800, ali je 0+0 (u hiljadama iz prethodna dva) = 0! I tu Lidder ne može odlučiti na koji od dva AOP-a koji su 400.00 dinara da stavi 1, a na koji 0 u hiljadama, da bi zbir ispao tačan. U tim slučajevima, moraš sam da izmeniš neki iznos i tako da odštampaš obrazac.
Radi tačnosti, neophodno je obračun raditi na dve decimale, a štampanje obrasca ili izvoz u elektronsku formu raditi bez decimalnih mesta. Pri ulasku u 'Bilanse', broj decimala će biti postavljen na dva, i tako bi trebalo uraditi obračun (sa "R"). Prilikom svakog obračunavanja, Lidder će proveriti da li su sve pozicije na obrascu logične, i ako nisu, upozoriće te uz kontrolno pitanje za nastavak štampe. Ovu kontrolu možeš uraditi i nezavisno od obračunavanja, komandom C. Potom promeni broj decimala na nula (sa "D") i onda radi neophodne izmene i odštampaj obrazac, tasterom "P" ili "A", ili ga tasterom "X" izvezi u elektronsku formu. Kad budeš radio neku izmenu sa brojem decimala 0, pa budeš želeo da uradiš obračun, promeni broj decimala na dva, pa tek onda radi obračun. Po obračunu broj decimala vrati na 0. Komanda "V" isključuje kontrolne AOPe, ako ih ima.
Obrazac koji se štampa će, ako si ih uneo, iz osnovnih podataka preduzeća da uzme matični broj, šifru delatnosti i tekući račun, PIB i staviće ih u odgovarajuće kućice zaglavlja. Dok si u nekom od bilansa, tasterom "X" možeš da ga izvezeš u xml format. To je format prepoznatljiv za aplikaciju APR-a. Po pritisku tastera, napravljen je fajl na "C" disku ekstenzije ".xml" i zatim se iz aplikacije APR-a uvozi taj fajl.
Podsećamo da je pre ulaska u odabir bilansa potrebno da napraviš kopiju standardne definicije bilansa komandom "C" iz odabira definicije bilansa, pa da uđeš u tu kopiranu definiciju i radiš obračune i eventualne izmene na toj kopiji da bi imao najsvežije izmene.