Klikni ovde za pomoć kod unosa
"ZAVRŠNI" PRE ZAVRŠENIH KNJIŽENJA
Praksa često zahteva da se "završni" u računaru uradi pre nego što su sva knjiženja za prošlu godinu urađena. Ta potreba nastaje većinom zato što neka dokumenta kasne i zato što se razne nerešene situacije rešavaju na kraju godine, pa iz njih proističu razna knjiženja, a sledeća godina već teče (redovna dokumentacija iz januara i februara, npr.).
Napomena: znaci navoda oko reči završni su tu zato što se u tekstu ne misli na završni obračun i predavanje obrazaca i slično, već na zatvaranje poslovnih knjiga u tehničkom smislu, tj. na računaru, radi nastavka knjiženja u sledećoj poslovnoj godini.
Da bi mogao da radiš sledeću poslovnu godinu u Lidderu, moraš prvo uraditi "završni" za prethodnu, da bi imao početno stanje na osnovu kojeg će Lidder dalje knjižiti, i tu nastaje neusaglašenost između potreba prakse i običaja da se razna knjiženja sprovode još dva meseca po isteku poslovne godine: potrebno je početi novu godinu a još nemamo početno stanje sa kojim bi trebalo početi istu. Rešenje za ovaj "problem" postoji: Uslov za zatvaranje poslovnih knjiga i prelazak u sledeću godinu je to da kompletna roba bude proknjižena. To znači da svi dokumenti koji se tiču robe moraju biti proknjiženi, što podrazumeva i popisne liste i isknjižavanje viškova i manjkova po istim. Dokumenti koji mogu 'kasniti' su svi dokumenti koji se ne tiču robe, tj. robnog dela knjigovodstva. Dakle, ako je roba 'sređena', onda se ide na zatvaranje klase prihoda i troškova (BILANSI / ZAVRŠNI RADOVI / PRIHOD/RASHOD) i 'rezultat', tj. razlika između te dve klase se ostavi kao saldo na kontu 7120.
Po knjiženju naloga za zatvaranje navedenih klasa, BILANSI / ZAVRŠNI RADOVI / ZATVARANJE GODINE, radi se tehničko otvaranje nove poslovne godine, i na spisku firmi se dobija novo preduzeće koje nosi oznaku godine za koju je otvoreno (nova poslovna godina). Po završetku otvaranja nove poslovne godine, poželjno je stornirati naloge kojima su privremeno zatvorene klase prihoda i rashoda, radi daljih knjiženja ili jednostavno, učitati podatke preduzeća koji su snimljeni pre knjiženja naloga za zatvaranje, što je elegantnije rešenje. U novootvorenoj firmi početni nalog sadrži robu, kao i sva ostala konta koja imaju neki saldo sa krajem prošle godine, kao i konto na kome smo ostavili onaj privremeni rezultat, tj. razliku između klase prihoda i rashoda. U toj novoj firmi možemo krenuti sa knjiženjem redovnih dokumenata u novoj poslovnoj godini. Kada se sva knjiženja koja kasne sprovedu u prethodnoj godini, potrebno je ponovo uraditi zatvaranje klase troškova i prihoda (jer smo ga posle otvaranja nove firme stornirali ili smo učitali stanje bez tog naloga), zatim ponovo pokrenuti otvaranje početnog stanja, vodeći računa da na sva pitanja, koja Lidder postavlja prilikom otvaranja početnog stanja, odgovoriš isto kao kada si radio završni pre završnog. Nakon konačnog otvaranja početnog stanja, dobićeš još jednu firmu u spisku na poslednjem mestu. Odaberi firmu u kojoj si već knjižio tekuću godinu, uđi u knjiženje BILANSI / ZAVRŠNI RADOVI / USAGLAŠENJE pa kad te pita za vrstu dokumenta uneses 8 i datum 01.01, odabereš firmu iz spiska sa kojom usaglašavaš početno stanje, kako bi Lidder doknjižio u početnom stanju sve ono što si u prethodnoj godini knjižio nakon završnog pre završnog.
U praksi ovo nije tako komplikovano kao što možda sada izgleda, i isto tako daje vrlo dobre rezultate u odnosu na druga programska rešenja koja važe za 'dobra'. Ako bi u Lidderu bilo omogućeno knjiženje sledeće poslovne godine bez izrade početnog naloga, onda se ne bi znalo koliko robe ima koja može biti fakturisana i po kojim cenama i tome slično. Ovo navodimo zbog učestalih pitanja u stilu: "zašto ne može da se radi sledeća godina dok se ne uradi zatvaranje...?" koja se postavljaju bez mnogo razmišljanja o tome da Lidder, za razliku od nekih drugih programa i programskih rešenja, automatski izrađuje naloge za mnogo vrsta dokumenata, a nalozi itekako zavise od početnog stanja. Programi u kojima je moguće u isto vreme knjižiti dve godine, vrlo verovatno nemaju kompletno automatsko knjiženje robe, pa zato i mogu da knjiže dve godine u isto vreme (čim im ne treba početno stanje ili nemaju kompletno automatsko knjiženje ili je odvojeno robno od finansijskog, pa samim tim opet nemaju kompletno automatsko knjiženje). Ako je sve u toku godine rađeno na redovan način i bez problema, zatvaranje poslovnih knjiga i otvaranje knjiga za sledeću poslovnu godinu će proteći bez ikakvih problema. Nije loše pročitati i mali podsetnik koji Lidder nudi pre samog otvaranja poslovne godine 'Hoćeš da pročitaš par informacija u vezi sa završnim?' i time se rukovoditi.