Klikni ovde za pomoć kod unosa

RAČUNOVODSTVENA PITANJA - RAZNO

 

U svakodnevnom kontaktu sa korisnicima, tokom gotovo tri decenije, na hiljade različitih pitanja stiglo je na našu adresu. U nastavku smo izdvojili nekolicinu najčešćih pitanja sa odgovorima, naravno.

 

1. U kojoj evidenciji se knjiže izvodi?
Izvodi se ne knjiže posebno niti u jednu evidenciju. Iz izvoda se, nakon knjiženja naloga, automatski prebacuje samo provizija banke koju knjižite na grupi konta 553, i to u evidenciju 7. Provizije-Kamate-Ugovori, a odatle u POPDV na poziciji 8v, opet automatski.
2. Kako obeležiti fakturu izdatu INO kupcu, da bi se pojavila u odgovarajućim poljima POPDV obrasca?
Kad radiš ino-fakturu koja je oslobođena po čl.24 Zakona, komandom "M" je potrebno da obeležiš polje 2. „Oslobođeno PDVa po čl.24. Zakona o PDVu“ i 5. „Promet je izvoz/eksport“. U POPDV će tako obeležena faktura automatski biti iskazana u polju 1.1.
Ako radiš fakturu usluga koja je oslobođena PDVa na osnovu mesta prometa izvršenja usluge onda je potrebno da je obeležiš: 5. „Promet je izvoz/eksport“ i polje 8. „Mesto prometa je van RS“. U POPDV će tako obeležena faktura automatski biti iskazana u polju 11.1. Ako pak izdajete samo fakturu usluga koju ste vršili domaćem licu, a ta usluga je vezana za promet robe koja je u vezi sa izvozom, tranzitom, privremenim uvozom dobara koja su oslobođena po članu 24. Zakona potrebno je da obeležite 2. „Oslobođeno po čl.24“ i u Tipu promena Izlaz/Ostali promet - g. „Usluge vezane za promet po čl.24“. U POPDV će tako obeležena faktura automatski biti iskazana u polju 1.4. Obeležavanjem / odabirom obeležavanja osobina fakture, kao u primeru, Vi određujete koje će klauzule biti ispisane na fakturi, a Lidder na osnovu toga odrešuje POPDV polja u kojima će iskazati fakturu.
3. Koji dokumenti prate robu i koji su elementi isprave koja prati robu?
čl.29. Zakona o trgovini propisuje Isprave o robi:
Исправе о роби
Члан 29.
Трговац је дужан да поседује исправе о производњи, набавци и продаји робе нарочито са подацима о: пословном имену, адреси, ПИБ и матичном броју или броју пољопривредног газдинства (БПГ), односно броју из одговарајућег регистра произвођача или добављача; броју и датуму издавања исправе; називу, мерној јединици и количини робе; набавној цени робе; задужењу за властиту робу; продајној цени робе.

Робу у превозу морају да прате исправе које су у непосредној вези са њеним превозом и које нарочито садрже: број и датум исправе, пословно име, адресу, ПИБ и матични број или број пољопривредног газдинства (БПГ), односно број из одговарајућег регистра испоручиоца, примаоца и превозника (уколико га има), место и адресу објекта из кога се испоручује и у који се испоручује, име, презиме и потпис одговорних лица испоручиоца и превозника, назив робе и количину.

Трговац је дужан да поседује и исправе којима се потврђује испуњеност услова у погледу својства робе када је то прописано посебним прописима.

Исправе из овог члана могу бити у оригиналу или копији.

Исправе могу имати форму електронског документа.
Otpremnica (dokument koji služi prijemu robe), po tom istom Zakonu, nije validna ako ne sadrži cene.
Prevoznica (dokument koji služi prevozu robe) prati dokument u prevozu i kada je imaš u prevozu ona je dovoljna i bez cena je. Onaj koji prima robu treba da ima otpremnicu i ona mora da sadrži cene i druge finansijske uslove koji se tiču jediničnih cena da bi bila ispravna, a na njoj, po Zakonu, ne mora da piše ko je prevoznik, to piše na prevoznici (to mogu i trebaju biti dva dokumenta).
4. Imam dosta stavki koje idu kao napomena na fakturi koju izdajem kupcu, primera radi-vozilo, jci, interni broj naloga, broj pozicije, kurs nbs, itd. a to su sve promenljive stavke od fakture do fakture i različite su, kako da ih dodam na fakturu?
Za propratne tekstove (klauzule) po fakturama možeš koristiti komandu "T". U zavisnosti od opcije, možeš imati 10 različitih tipskih tekstova klauzula koje ćeš birati po potrebi, ili imati svaki tekst posebno po svakoj fakturi. Jedan propratni tekst može imati maksimalno 6 redova.Ako imaš potrebe za tekstom – opisom u okviru dela sa stavkama fakture, možeš na kraju unetih stavki fakture uneti dodatni tekst korišćenjem komande "G" koja inače služi za unos usluge na fakturi. U toj stavci ćeš kao iznos – cenu usluge uneti 0,00 i na taj način dobiti samo opis u okviru stavki fakture.
5. Trebalo bi u zaglavlju sa podacima komitenta, za fakturu INOkupcu, da stoji VAT broj tog kupca. Da li u nekoj od opcija gde se otvara komitent može da se upiše, a da bude vidljiv na računu/fakturi?
Ako želiš da se VAT broj ino-kupca nalazi pored njegovog imena možeš ga uneti pored naziva komitenta i to tako što ćeš ga od naziva odvojiti zvezdicom (*) kako bi bio ispisan odmah ispod naziva. Zvezdica u okviru naziva komitenta inače služi spuštanju ostatka naziva u drugi red pri štampi.
6. Da li je naziv usluge ograničen u broju reči?
Naziv usluge u fakturi (ako koristiš šifrirane usluge, "Shift+G" za unos) može biti maksimalne dužine 96 karaktera. Ako u fakturi koristiš unos usluga komandom "G", u tom slučaju imaš mogućnost unosa teksta u 10 redova i pri štampi se vidi kompletan tekst. Ako koristiš "Ctrl+G" za unos dužih tekstova, jedna stavka usluge može imati 250 redova. Stavki u fakturi može biti 768.
7. Promet dobara, uvoz usluga, za komitenta iz Srbije treba da je njegovo sedište, na štampi fakture povlači moje sedište, to ne bi trebalo tako...
Sedište komitenata se povlači iz podataka koji su uneti u polju „Adresa sedišta“ iz osnovnih podataka šifre komitenta. Proveri šta si uneo kao podatak. Pregled i izmenu podataka o komitentu možeš videti gde god se u Lidderu pretražuje šifarnik, tj. Gde god te Lidder pita za šifru i gde možeš ostaviti zvezdice, pa dobiti spisak komitenata i na spisku pronaći željenog komitenta i pritisnuti "Ctrl+I" za pregled ili izmenu podataka o komitentu.
8. Na izlaznoj fakturi se ne pojavljuje PIB i MB kupca, a trebalo bi. Takođe, nema ni mesta prometa dobara... Zašto?
Potrebno je da uneseš PIB i MB kupca (u šifarniku komitenata) i oni će biti ispisani na fakturi odmah ispod naziva i adrese kupca. Mesto prometa nije obavezni element fakture, pa se iz tog razloga ne ispisuje.
9. Počinjem sa radom u Lidderu i prekucavam fakture koje su već poslate kupcima, kako da uskladim brojeve faktura?
Ako radiš unos faktura unazad, to znači da krećeš od prve pa tako redom. Tvoje stare oznake faktura koje si već uradio, npr 0001/19, unećeš u polje "Po dokumentu" da bi imao vezu između već izdatih faktura i faktura koje si uneo u Lidder. Kad dostigneš dnevnu ažurnost onda ćeš nastaviti sa izdavanjem faktura iz Liddera i neće biti problema.
10. Kako da dobijem uputstvo za korišćenje Liddera?
U Lidderu postoji ugrađen HELP podsistem koji se poziva komandom "F1" gde god da se nalaziš u programu i odnosi se baš na deo iz koga ga pozivate. Naš je predlog da ga koristiš što više kako bi se upoznao sa radom u Lidderu. Takođe, predlažemo da koristiš i komandu "F2" ili desni klik miša za pregled i odabir komandi koje se mogu koristiti u radu. Naravno, ako je i pored ove tri vrste pomoći potrebno dodatno pojašnjenje, pozovite nas.
11. Kroz koje poreske evidencije se evidentiraju ulazni računi?
Ulazne fakture se evidentiraju kroz tri različite evidencije, i to:
- KUR (Knjiga Ulaznih Računa)
- KUR (Interni obračun PDVa)
- KUR (nabavka opreme i objekata)

U kojoj će se evidenciji dokument naći, zavisi od vašeg obeležavanja i drugih karakteristika dokumenta.
12. Blagajna - imam dosta blagajni, vezane za službeni put i obračun dnevnica i plaćenih troškova, gde da vidim postavke knjiženja? Kako da dodam ili promenim kontiranje?
U sistemskoj listi kontiranja možeš promeniti samo konto glavne blagajne, ali uglavnom nema razloga za to. Možeš otvoriti više različitih blagajni. Konkretan opis definisanja novih vrsta blagajne: Kada se počinje rad sa nekom vrstom blagajne potrebno je definisati određene parametre za početak rada. Pošto vrste blagajni zapravo i postoje da bi svaka imala svoj redni broj dnevnika, svoje redne brojeve naloga naplati i isplati i da bi se knjižila na poseban konto blagajne, za te podatke ćete i biti upitani kod definisanja nove vrste blagajne, ili kod prvog ulaska u blagajnu u nekoj firmi. Podaci o rednim brojevima i saldu prethodne blagajne su u samom startu nepotrebni, jer je jasno od čega se kreće, ali su vrlo korisni kod nastavljanja formiranja blagajni u Lidderu prilikom prelaska na Lidder sa nekog drugog programa, ili sa ručnog rada na blagajnama gde su podaci o rednim brojevima i prethodnom saldu od presudnog značaja za ispravan tok blagajničkih dokumenata koji moraju biti hronološki po svojoj prirodi: svaki blagajnički dnevnik ima stavku koja se odnosi na saldo sa datumski prethodnog dnevnika.
U firmama se najčešće koristi samo blagajna gotovine i ponegde devizna blagajna, ali se pojavljuju i blagajne čekova, bonova, blagajne markica za prevoz itd. U Lidderu možeš definisati najviše 30 različitih vrsta blagajni.
13. Nije mi jasno odakle Lidder povlači podatke o matičnom broju komitenta?
Kad iz glavnog menija odeš, na primer, na "Pregled stanja konta" 2040 i na izboru analitike, kada su zvezdice u polju za unos, upotrebiš komandu "Enter" dobićeš spisak komitenata odakle možeš odabrati postojećeg ili otvoriti novog. Novog komitenta unosiš korišćenjem komande "Ctrl+N", a već otvorenog menjaš komandom "Ctrl+I". Među osnovnim podacima se nalazi i Matični broj, pored naziva, adrese, e-maila, PIBa i još mnogo drugih podataka vezanih za odabranu analitiku, tj. komitenta. Za unos novog komitenta dovoljno je uneti samo njegov PIB i klikom na polje pored PIBa Lidder će se povezati sa NBS odakle preuzima sve podatke, pa i matični broj komitenta, a na osnovu unetog PIBa.
14. Kako da odštampam fakturu u litrama, a ne u komadima, jer mi tako traže špediteri i carina?
U unosu i pregledu VP faktura, komanda "4" omogućava prelazak iz prikaza artikala sa standardnom jedinicom mere u alternativnu, sa preračunom količine i cene. Potrebno je uključiti opciju "Upotreba alternativne jedinice mere" i nakon toga u šifarniku artikala uneti alternativnu jedinicu mere i koeficijent za preračun. U ovom slučaju ćeš uneti koeficijent za preračun komada u litre. Unos artikala se uvek radi u količini osnovne jedinice mere, a komandom "4" se samo menja prikaz, koji se može i odštampati, pa ovde dobijaš istu fakturu samo u litrama, iako si je radio u komadima. Istom komandom možeš tako prikazivati i VP kalkulaciju, s tim da VP kalkulaciju možeš i unositi u alternativnoj JM.Kad smo već kod carine, oni ponekad traže i drugačije opise ili opise na drugom jeziku, pa možeš iskoristiti Lidder da definišite i alternativne nazive artikala i potom komandom "Ctrl + O" pregledati i štampati fakturu sa tim alternativnim nazivima artikala i u alternativnoj JM, ako tako carina traži, npr.
- Carina, takođe, često traži na fakturama i dodatne opise nakon stavki i za to možeš koristiti komandu "G" i uneti opis, a na pitanje o ceni usluge staviti nulu, tako da ti ostane samo dodatni opis na fakturi, nakon stavki robe.
- Faktura može biti odštampana i sa deviznim iznosima. Obrati pažnju na to da je faktura zapamćena u dinarima i da se devizni iznos uvek izračunava u odnosu na devizni kurs za datum fakture.
15. Koji je PDV tretman fakturisanja usluge prevoza robe u instranstvu domaćem kupcu u smislu mesta prometa usluge?
Pružalac usluge prevoza dobara je privredni subjekat iz Srbije, a primalac usluge prevoza u inostranstvu je privredni subjekat u Srbiji. Usluga prevoza je oporeziva ako je pružalac usluge PDV obveznik i u tom slučaju u poresku prijavu se unosi podatak o osnovici i obračunatom PDVu, na pozicijama 003/103. Ako je, pak, prevoz povezan sa uvozom, izvozom, tranzitom ili privremenim uvozom, promet za deo usluge izvršenog prevoza u Srbiji je oslobođen PDVa po čl.24 Zakona, a nije oporezivo za deo prevoza u inostranstvu po čl.12.stav 6. tačka 3) ako je pružalac usluge PDV obveznik i u tom slučaju se upisuje ukupna vrednost prometa u polje 001 poreske prijave.
16. Kako da obeležim fakturu koja je izvoz za Kosovo?
Fakture koje izdaješ kupcima koji su sa teritorije KiM treba obeležiti kao promet dobara koja se otpremaju na teritoriju Autonomne pokrajine Kosovo i Metohija. Dokument obeležen na ovaj način obično mora imati i obeležje "Oslobođeno od poreza po članu 24." i "Promet je izvoz/export".
17. Faktura punovažna bez pečata i potpisa
Za sada, iz Lidder-a možeš praviti PDF-ove, a potpisivati ih i slati iz standardnih Windows alata.
Inače, Zakon o računovodstvu kaže da je elektronska faktura validna u tom obliku, bez potpisa i pečata i da takođe, ne mora biti potpisana ni elektronskim potpisom s tim da u slučaju kada je sastavljena kao elektronski zapis mora da sadrži potpis ili identifikacionu oznaku odgovornog lica, odnosno lica ovlašćenog za izdavanje te fakture kako bi bila potvrđena njena verodostojnost. Pojam "identifikaciona oznaka" predstavlja svaku oznaku koja jednoznačno određuje, odnosno upućuje na odgovorno lice, odnosno lice koje je ovlašćeno za izdavanje računovodstvene isprave. Dakle, to može biti ime i prezime, potpis, faksimil, elektronski potpis i sl, kao i kombinacija pomenutih ili drugih oznaka.
U Lidder-u možeš shodno tome uključiti štampu te klauzule u opcijama za firmu Servis/Opcije/Firma/Opcije/Štampa fakture 2, ukoliko je već ne koristiš. Kada je opcija uključena, na fakturama se na mestu potpisa ispisuje tekst "Dokument je sačinjen u Lidderu, elektronski, i važeći je bez pečata i potpisa" pri čemu se na fakturi istovremeno ispisuju i podaci o licu odgovornom za izdavanje dokumenta, što Lidder povlači iz dodatnih podataka firme.
18. Kako napraviti izveštaj za duvan?
Kod firmi koje vode finansijsku maloprodaju i koje imaju duvan na stanju, radi lakšeg popunjavanja IE-TMDP obrasca, napravljena je mogućnost prepisivanja količina ulaza iz kalkulacija na kartice artikala. Potrebno je ići u meni "Servis / Preduzeće / izvoz-uvoz-obrada / prepis fin. pm i usl.u robni info" i odgovoriti na postavljena pitanja. Ovo je potrebno za one maloprodaje koje se između ostalog bave i prodajom cigareta a vode se finansijski, zbog lakšeg popunjavanja obrasca IE-TMDP koji se šalje Agenciji za duvan.
Podatke za ovaj izveštaj možeš dobiti iz pregleda kartica šifarnika maloprodaje ili iz Pregled / Statistika / Analiza robnog prometa, ako si šifarnik organizovao tako da možeš pomoću filtera da izdvojiš cigarete. Ako podatke za izveštaj uzimaš sa kartica, prvo iz Liddera tasterom "F2" postavi datum na krajnji datum perioda za koji se daje izveštaj, zatim uđi na karticu cigareta sa najmanjom šifrom i tasterom "Shift+D" postavi početni datum perioda za izveštaj. Tasterom "K" ćeš dobiti polje za unos komisionara pa ćeš tasterom "Esc" dobiti izbor dobavljača za koga praviš izveštaj, i posle unosa dobavljača na kartici ćeš dobiti sve ulaze za odabrani period i odabranog dobavljača. Tasterom "+" ćeš dobiti sledeću karticu artikla sa ulazom od odabranog dobavljača u tom periodu.
Ovu proceduru treba ponoviti za svakog dobavljača od koga si nabavljao cigarete u tom periodu i tako ćeš popuniti redni broj 2 u obrascu IE-TMDP. Podatke o količini prodatih cigareta ćeš dobiti tako što ćeš sabrati zalihe na početku perioda sa svim ulazima i oduzeti stanje zaliha na kraju perioda, koje ćeš dobiti tako što uradiš popis.
19. Kako se knjiži finansijsko knjižno odobrenje?
Kada je reč o finansijskom knjižnom odobrenju od dobaljača, knjižite ga ručnim nalogom kroz vrstu dokumenta 14. Ako je reč o finansijskom odobrenju kupu, knjižite ga ručnim nalogom kroz vd 13.
20. Koji dokument izdajem kada vraćam robu dobavljaču?
Kada vraćaš robu dobavljaču izdaješ Fakturu za vraćanje robe i to je podvrsta fakture koja je ista kao i standardna faktura s tim da je kroz sam naslov dokumenta naznačeno da je reč o vraćanju robe. Pre unosa stavki upotrebićeš komandu "J".
Kod ovog dokumenta se ne knjiže prihod od prodaje, niti rashod za nabavnu vrednost pri prodaji, a na njemu se prikazuje alternativni naslov fakture koji glasi Vraćanje robe - FAKTURA broj__.
21. Koji dokument izdajem kada mi kupac vrati robu?
Kad ti kupac vrati robu kreirate odgovarajući dokument tako što najpre ideš na Novi poslovi/Prodaja, na pitanje "Povrat?" odgovoriš potvrdno, a onda pre unosa upotrebiš komandu "J". Tako dobijaš dokument "Ulaz vraćene robe".
22. Kako da definišemo različite specifikacije za isti proizvod jer se razlikuje sastav proizvoda u zavisnosti za koga se pravi?
U opcijama za Firmu treba uključiti opciju za Proizvodnju - "Dozvoljen unos više različitih specifikacija za jedan proizvod". Prilikom pravljenja specifikacija proizvoda, komandom "A" u samoj specifikaciji, se menja broj specifikacije koja je trenutno važeća. Možeš imati do 255 specifikacija za jedan proizvod. Alternativnu specifikaciju nekog proizvoda možeš napraviti tako što ćeš prvo komandom "K" kopirati osnovnu sastavnicu proizvoda i promeniti/dodati neki od materijala, ili ručno uneti sve sastavne materijale, tako promenjenu ili unetu sastavnicu snimiti kao alternativnu specifikaciju. Komandom "E" se unosi propratni tekst koji je obično receptura ili uputstvo za pravljenje proizvoda, ali tu možeš uneti i komentar, za svaku specifikaciju, i tako ćeš znati koja se specifikacija za šta koristi (npr. čokolada koju praviš za domaće tržište ima jednu sastavnicu (proizvod sadrži više šećera a manje kakaoa), a čokolada koju proizvodiš za ino tržište ima alternativnu sastavnicu (procenat količina belog šećara je manji a procenat kakaa je 78%).
23. Na ulaznoj fakturi je iskazana cena iz zvanicnog cenovnika kao osnovica za Osnovni rabat.
Osnovica za Dopunski rabat je Cena-Osnovni rabat.
Osnovica za Projektni rabat je Cena-Osnovni-Dopunski.

Primer ulazne fakture :
Količina x cena = iznos
10,00 x 100,00 = 1.000,00
Osnovni rabat 10% = 100,00
Dopunski 10% = 90,00
Projektni 10% = 81,00
Neto iznos = 729,00
PDV 20% = 145,80
Za plaćanje = 874,80

Kako da unesem višestruki rabat koji dobijam od dobavljača?
Ako u ulaznoj kalkulaciji potvrdu unetog rabata potvrdiš sa "Shift+Enter" dobićeš mogućnost unosa Rabata 2, ako i taj rabat potvrdiš sa "Shift+Enter" moći ćeš da uneseš i Rabat 3. Na ovaj način je dodata mogućnost unosa tri rabata koji idu kaskadno. Prvi je na nabavnu cenu, drugi je na umanjenu nabavnu za prvi rabat i treći na tu drugu umanjanu nabavnu cenu. Komandom "1" u ulaznoj kalkulaciji dobijaš ispisanu informaciju o početnoj nabavnoj ceni i o ukupnom preračunatom procentu rabata (npr. dobio si 3 puta po 10% rabata kao u navedenom primeru iznak i preračunati rabat će biti 27.10%).
24. Kako da uradim uvoz robe koja je za reexport, roba je iz Slovenije otišla direktno u Bosnu a firma iz Srbije treba da napravi reexport i da fakturiše firmi iz Bosne?
Odgovor za firmu koja sama knjiži promene kroz Lidder:
Faktura od inodobavljača koja je za reexport se knjiži kao ulaz kroz VD-2 i to kao ulaz robe na kontu 1360-roba u tranzitu (konto otvoren sa robnom analitikom) i obeleži se da je promet od inolica koje nije u našem sistemu PDVa kao i da je reč o prometu čije je mesto prometa van RS. Iako nema zavisnih troškova, kalkulaciju je potrebno reobračunati komandom "W", a zatim komandom "G" korigovati obračunati PDV, tj. uneti nulu za porez. Tako obeležen dokument će se pojaviti u KUR evidenciji na poziciji 8d.3. Izlazna faktura po ovom reexportu se formira i knjiži kroz VD-0 kao izlaz robe po šiframa, obavezno se obeležava komandom "M" da je reč o prometu koji je van RS kako bi u POPDV obrascu bio evidentiran promet u polju 11.1.
Odgovor za knjigovodstvenu agenciju koja samo evidentira dokumenta kroz Lidder (Firma koju agencija vodi radi u nekom drugom softveru i već je izdala fakturu inokupcu):
Faktura od inodobavljača koja je za reexport se evidentno knjiži kroz VD-14 i to preko konta 1360-roba u tranzitu i obeleži se da je promet od inolica koje nije u našem sistemu PDVa, kao i da je reč o prometu čije je mesto prometa van RS. Tako obeležen dokument će se pojaviti u KUR evidenciji na poziciji 8d.3. Kada se knjiži izlazna faktura po ovom reexportu ona se evidentira kroz VD-13 zaduženjem inokupca i razduženjema 1360 i obavezno se obeležava komandom "M" da je reč o prometu koji je van RS kako bi u POPDV obrascu bio evidentiran kroz polje 11.1. Naravno, pored navedenih konta treba uneti sva ostala konta na kojima se evidentiraju knjiženja ispravke vrednosti robe i rashod/prihod nabavke i prodaje robe.
25. Da li mora ukupan iznos osnovice i pdv-a da bude iskazan na fakturi u dinarima iako PDV ni nemamo na tim fakturama jer su oslobođene po čl.24?
Iznosi PDVa i osnovice PDVa, na osnovu oslobođenja po čl.24, nisu iskazani jer je PDV nula i u dinarima i u evrima.

Član 197. Pravilnika o PDV kaže da pojedinačni iznosi dobara i usluga mogu biti iskazani u stranoj valuti, dok ukupan iznos naknade (osnovica i PDV) mora biti iskazan u dinarima.

Pošto se u Srbiji promet vrši u dinarima, svaki dokument koji proknjižite u Lidderu je u dinarima. Zakon se odnosi na one koji fakturišu u stranoj valuti u okviru Srbije. Izvozne fakture možeš štampati i u odabranoj stranoj valuti koja je preračunata po srednjem kursu NBS na dan fakturisanja da bi kupcima u inostranstvu bilo lakše i da ne preračunavaju u svoju valutu, ali originalni i zvanični dokument je ceo u dinarima.

Kad želiš da pošalješ dokument u valuti, ti štampaš kopiju originalne fakture u valuti, jer je original u dinarima. I dodatno, s obzirom da je osnovica nula kao i PDV, Ovaj član zakona se ni na silu ne može primeniti na slučaj koji imaš.
26. Kako proknjižiti kupovinu i prodaju robe u tranzitu?
Ulaz/izlaz robe radiš na uobičajeni način - ulaz kroz kalkulaciju, a izlaz robe preko izlazne fakture. Promet robe u tranzitu ide preko konta 1360, pa ćeš tako za ulazni magacin odabrati konto 1360, kao i za izlaz kada budete fakturisali tu robu. Naravno, potrebno je (ako već nisi) da pre toga otvoriš konto 1360 sa robnim šifarnikom. Šifarnik robe u tranzitu može biti pridružen šifarniku robe na 1320 ili ga možeš otvoriti kao poseban, na tebi je da odlučiš).
27. Kako da dobijem specifikaciju otkupa sekundarnih sirovina samo za fizička lica, odnosno, za dobavljače koji nisu PDV obveznici?
Na uobičajen način kreiraš specifikaciju za konto dobavljača kroz Pregled/Specifikacija/Analitike, s tim da nakon unosa željenog konta (u ovom slučaju 4350) sve naredne odgovore potvrđuješ kombinacijom tastera "Shift" i željenog odgovora, pa će te u poslednjem koraku Lidder pitati da li da prikaže samo one koji nisu obveznici PDV-a.