Klikni ovde za pomoć kod unosa
Detalji instalacije
Dole navedeni detalji su namenjeni najpre administratorima sistema.
Spisak radnji u vezi sa hardverom koje treba obaviti pre instalacije Liddera:
- Obezbediti hardver koji odgovara sledećoj smernici: procesor Pentium generacije ili noviji, 8GB RAMa, Samsung SSD od 250GB ili više po potrebi, 1 ili više monitora rezolucije sa minimalno 1024px po visini. Predlog konfiguracije računara koja je testirana u praksi i koja se pokazala kao stabilna u radu možeš videti ovde.
- Obezbediti postojanje neprekidnog napajanja i strujno/naponske zaštite. Obično su dovoljni switching UPS-ovi sa mogućnošću kondicioniranja napona bez prelaska na baterije i standardna zaštita od udara groma. Konkretnu preporuku možeš videti ovde. Nakon instalacije svih uređaja, obavezno izvršiti test kapaciteta i rada instaliranih UPSova putem namernog izazivanja nestanka napajanja sa elektro mreže.
Spisak radnji u vezi sa softverom koje treba obaviti pre instalacije Liddera:
- Obezbediti da operativni sistem bude Windows 10 Pro.
-Obezbediti sistem na kome sve radi ispravno kroz kontrolu evidencije događaja operativnog sistema: potrebno je da ne bude nikakvih prijavljenih problema u logovima O.S. makar kako se oni činili beznačajnim. Potrebno je proveriti da “device manager” nema ni jedan uređaj koji prijavljuje problem.
- Obezbediti da korisnički nalog za instalaciju bude administratorskog tipa sa punim pravima pristupa.
- Poželjno je isključiti antivirusni softver u toku instalacije sa eduke zbog brzine instalacije.
Spisak radnji koje treba obaviti pre instalacije Liddera ako je u pitanju mrežna instalacija:
- Obezbediti Gigabitnu mrežu i mrežnu opremu koja mora biti sposobna da radi na gigabitnim brzinama i koja mora biti napajana sa istih izvora kao i računari.
- Obezbediti da svi računari u mreži imaju isti operativni sistem, tj. Windows 10 Pro.
- Obezbediti da svi pristupaju serveru istom verzijom “Server Message Block” protokola, tj. verzijom 1 SMB-a. Detaljnije uputstvo administratorima za podešavanje sistemskih servisa je opisano ovde.
- Obezbediti da svi računari budu u istoj workgrupi ukoliko nisu pod domenom.
- Obezbediti da na serveru postoje otvoreni isti korisnički nalozi kao i na tereminalima sa kojih će se pristupati.
- NAPOMENA: Kod menjanja postojećih korisničkih naloga u OS, treba ih menjati iz "Local users and groups" odeljka koji se nalazi u "Computer management" konzoli, a nikako iz Control Panela.
- Obezbediti da ni jedan korisnički nalog (username) nema praznu šifru (password) i da svi nalozi budu različiti.
- Obezbediti posebnu, ne sistemsku, particiju na serveru za instalaciju Lidder serverske instance.
- U slučaju da postoje, sa serverskog računara potrebno je deinstalirati i ne koristiti Kaspersky ili AVG antivruse i sve druge “internet security” pakete koji preuzimaju uloge sistemskih “firewall”ova.
- U “power plan” ovima računara potrebno je isključiti sve “sleep mod” ove koji se koriste u toku radnog dana.
- Potrebno je isključiti opcije u drajverima mrežnih karti u vezi sa dozvoljavanjem sistema da isključuje mrežne karte iz bilo kog razloga.
- Isključiti automatsko gašenje HDD ili bilo kog drugog uređaja sem monitora.
Ukoliko Lidder neće da se pokrene nakon svih navedenih nameštanja, i konstantno ga sam sistem blokira, potrebno je dodati Lidder exclude listu (listu izuzetaka) u DEP-u (Data Execution Prevention). Do njega možeš doći tako što ideš desni klik na "This PC" / "Properties" / "Advanced system settings" / "Advanced" / "Performance-Settings" / "Data Execution Prevention" pa onda na taster "Add..." i dodaš Lidder.
- Postaviti region i jezik na Srpski, detaljnije u sekciji INSTALACIJA / "podešavanje jezika".
Instalacija Liddera na računar:
- Instalacija Liddera se obavlja tako što se prvo instalira eduka verzija Liddera. Ilustrovano uputstvo za instalaciju Educa verzije možete videti u posebnoj sekciji instalacije ovde. Instalacija serverske Lidder instance se obavlja sa posebnog medija ili sa standardnog Lidder Eduka medija ali od strane lica koja su posebno obučena za neophodne izmene. Nakon uspešne instalacije Eduke, potrebno je uraditi još par sitnica, u zavisnosti od vrste i namene instalacije.
Spisak radnji koje treba obaviti posle instalacije Liddera:
- U “shortcut” u Liddera je potrebno uključiti opciju “Run as Administrator”.
- Obavezno ispratiti uputstvo o podešavanju antivirusnih programa.
- Ako korisnički nalog pod kojim će se Lidder koristiti nije administratorski, već je “user” nalog, potrebno je obezbediti mu puno pravo pristupa na direktorijum Liddera, mora imati pravo promene sistemskog vremena i datuma kao i, dodatno za Windows XP, pravo upisa na root diska na kome je user temp direktorijum.
- Potrebno je pozvati tehničku podršku i zatražiti telefonsku aktivaciju kupljene licence.
Spisak radnji koje treba obaviti posle instalacije Liddera u mrežnom okruženju:
- Na Lidder serveru je neophodno upisati kupljeni broj istovremenih pristupa kroz proces aktiviranja licence koji se radi telefonskim kontaktom sa tehničkom podrškom Liddera.
- Na Lidder serveru je neophodno otvoriti sve naloge korisnika koji će se koristiti na terminalima i podesiti njihove parametre, dozvole i slično.
- Na Lidder serveru je potrebno podesiti sva skladišta za snimanje, tj. postaviti sve putanje za snimanje podataka, kao i podesiti eventualne automatske radnje snimanja, ili automatskih izlaska servera radi tehničkih backup-ova.