Klikni ovde za pomoć kod unosa

TASTATURA I RAD SA TASTATUROM

Tastatura predstavlja ulaznu jedinicu računara. Pomoću tastature uvek saopštavamo računaru neku naredbu i dajemo odgovarajuće podatke. Praktično, sve što imamo da kažemo računaru, reći ćemo uglavnom pomoću tastature. Dakle, ne preostaje nam ništa drugo, nego da kucanjem određenih naredbi i podataka, "razgovaramo" sa računarom. U daljem tekstu biće detaljno opisani pojedini tasteri na tastaturi PC računara.
Na glavnom, alfanumeričkom delu tastature nalaze se slova i brojevi. Ovaj deo se najviše koristi jer računaru je često potrebno davati komande i naredbe, koje se sastoje upravo od brojeva i slova. Pritiskom na određeni taster dobijamo na ekranu željeni broj ili slovo. Na ovom delu tastature se nalazi i najduži taster, u donjem redu. Taj taster naziva se razmaknica i služi za dobijanje razmaka - praznog mesta.
U gornjem redu tastature nalaze se funkcijski tasteri sa oznakama od "F1" do "F12". Ovi tasteri imaju različitu funkciju, u zavisnosti od programa. Ispred funkcijskih tastera nalazi se izdvojen (gore levo) taster sa oznakom:

Esc

Služi za prekid rada, vraćanje na prethodni nivo rada, poništavanje određene opcije.

Na alfanumeričkom delu tastature nalaze se i neki specifični tasteri, i to su:

Caps Lock

Aktivira (deaktivira) status velikih, tj. malih slova na tastaturi. Ukoliko je aktivan, lampica koja se nalazi u gornjem desnom delu tastature, iznad koje piše "Caps Lock", svetli. Aktivan status predstavlja velika slova.

Shift

Služi za kucanje velikih slova, kao i gornjih znakova na tasterima sa dvojnim funkcijama. Npr: Da bi smo dobili znak "%" potrebno je istovremeno držati pritisnut taster SHIFT i taster na kome je broj 5 (pet).

Ctrl

Pomoćni (kontrolni) taster, koji se koristi u kombinaciji sa drugim tasterima i dodeljuje im novu funkciju.

Alt

Pomoćni taster, koji ima sličnu funkciju kao i taster CTRL. Tasteri SHIFT, CTRL i ALT se nalaze i na levoj i na desnoj strani (dole) alfanumeričkog dela tastature.

<-

BACKSPACE - služi za brisanje znaka, koji se nalazi levo od kursora.

Enter

Enter je taster, koji se najviše koristi. Služi za označavanje kraja neke poruke računaru, odnosno za potvrdu naredbe ili unešenog podatka. Na tastaturi postoje dva tastera sa oznakom ENTER, oba tastera imaju potpuno istu funkciju.

Na desnom delu tastature nalazi se NUMERIČKI deo. Numerički deo postoji da bismo mogli brže da izvršimo unos velike količine brojčanih podataka. Numerički deo tastature može biti aktiviran (tasteri imaju funkciju brojeva i računskih operacija), ili deaktiviran (tasteri imaju funkciju strelica i funkciju tastera, koji se nalaze između alfanumeričkog i numeričkog dela tastature).

NumLock

Taster na numeričkom delu tastature služi da aktivira/deaktivira numerički deo tastature. Ako je aktivna numerička tastatura, lampica iznad koje piše "Num Lock" je "upaljena". NAPOMENA: neke tastature nemaju lampice za označavanje da li su uključena velika slova (caps lock) ili numerička tastatura (num lock). To je trend i vremenom će tastatura sa lampicama biti sve manje, te je zbog toga u Lidderu i ugrađen u status bar deo sa informacijama o načinu rada tastature.

Između glavnog i brojčanog dela tastature nalaze se tasteri sa strelicama, pomoću kojih se vrši pomeranje kursora po ekranu. KURSOR je znak u vidu trepćuće linije, koji nam pokazuje, na kom mestu će na ekranu biti otkucan sledeći znak koji unosimo.

Strelice

(levo, desno, gore i dole) služe za pomeranje kursora za po jedno mesto.

Page Up

Služi za pomeranje ispisa za jedan ekran gore.

Page down

Služi za pomeranje ispisa za jedan ekran dole.

Home

Postavlja ispis ekrana na početak.

End

Postavlja ispis ekrana na kraj.

Delete

Služi za brisanje znaka na kome je kursor.

Najkorišćeniji tasteri u toku rada sa Lidderom:

D

Potvrdan odgovor na sva pitanja, koja se pojavljuju u Lidderu (pitanja su poruke sa "?" na kraju).

Zvezdica

* ima istu funkciju kao "D". Koristi se češće zato što je bliža desnoj ruci, koja je inače na numeričkoj tastaturi, pa se gubi potreba za "skakanjem" po tastaturi.

N

Negativan odgovor na sva pitanja koja se pojavljuju u Lidderu.

Enter

Ima istu funkciju kao "N", kad se radi o odgovorima. Enter je "negativan" samo u slučaju da odgovaraš na pitanje koje ti Lidder postavlja a pod pitanjem se podrazumeva svaka poruka koja na kraju ima upitnik "?". Inače, služi za potvrdu unosa nekog podatka u polju, kao i za unos nove stavke u nekom knjiženju (zamena za "U").

P

Printanje - štampanje funkcioniše u svim opcijama gde postoji mogućnost i potreba za štampanjem.

Esc

Označava negativan odgovor na neko pitanje, plus što se njime zahteva prekid trenutnog toka pitanja i povratak na mesto odakle su pitanja ili neka akcija krenuli. U bilo kom momentu rada Liddera, "Esc" znači zahtev za prekid trenutno pokrenute akcije, unosa ili već nečeg što se dešava. Sa bilo kog mesta u Lidderu se možeš vratiti u glavni meni ako pritiskaš "Esc" i na pitanje 'Siguran?', koje se ponekad potom pojavljuje, odgovoriš sa "D". U menijima se sa "Esc" može vratiti jedan ili više nivoa unazad. Zamenica za 'Esc' je vrlo često taster minus ( - ) koji je praktičniji za korišćenje, jer postoji i na numeričkoj tastaturi i nema potrebe za 'skakanjem' po tastaturi kad izlazi iz unosa (npr.) i ide na knjiženje dokumenta. Pri radu sa računskom mašinom se za izlaz, umesto "Esc" može koristiti i "PgUp" koji je bliži desnoj ruci.

Rad sa numeričkim delom tastature

Radi efikasnijeg rada sa tastaturom 90% korišćenih svakodnevnih operacija se mogu naći na numeričkoj tastaturi. Svi napredni korisnici Liddera, na primer, numeričku tastaturu koriste stalno s tim da oni kojima je efikasnost vrlina koriste i posebnu opciju Liddera koja numeričku tastaturu pretvara u tastere za kretanje po Lidderu i menijima tako da ne moraju pomerati ruku ni do tastera strelica koji su odmah pored numeričke, ali o tome i o dinamičkoj promeni funkcija tastera u toku rada u svakom modu posebno ćemo nekom drugom prilikom. Sledi opis tastera numeričkog dela tastature:

NumLock

Taster koji menja funkciju numeričkog dela tastature

/

Pregled dokumenta ili naloga po kome je promena nastala ili skok na pregled kartice konta ili dokumenta iz neke liste - izveštaja.

Zvezdica

Potvrdan odgovor ili zamena za esc u pregledu kartice.

+

Prelazak na sledeći veći broj dokumenta pri pregledu.

-

Prelazak na sledeći manji broj dokumenta pri pregledu ili zamena za esc u slučajevima gde je to moguće.

1...9

Standardni unos brojeva, tamo gde se očekuju brojevi, a iz glavnog menija su to skraćenice za odabir menija po njihovom rednom broju.

 

MIŠ I RAD SA MIŠEM

Miš predstavlja ulaznu jedinicu računara kao i tastatura jer i pomoću njega saopštavamo računaru neku naredbu i dajemo odgovarajuće komande. Miš kao ulazna jedinica ima vrlo bitnu funkciju dok program sa kojim radite neki posao ne upoznate dovoljno da te komande dajete preko tastature. Naravno, neki programi i poslovi su po prirodi takvi da im je miš osnovna "alatka" za unos (razni programi za "crtanje" na primer). Miš je naročiti značaj dobio afirmacijom Windows-a kao standardnog operativnog sistema. Njegova svrha je da olakša unos podataka gde nije potreban alfanumerički unos, nego se biraju opcije, klikće na dugmiće - komande ili se poziva meni. Standardni miševi danas imaju dva tastera (levi i desni) i između njih točkić/taster. Funkcija levog tastera je u potvrđivanju nečega: da li je to izbor opcije ili slično. Desni taster ima za funkciju poziv nekog menija koji je "vezan" za neki od objekata na ekranu što se obični naziva kontekstni meni jer se menja u zavisnosti od toga na šta ste kliknuli desnim tasterom. Srednji točkić/taster ima dvojaku funkciju: prvo okretanjem točkića napred/nazad dobijamo pomeranje sadržaja prozora gore/dole, a drugo ako se točkić pritisne kao taster prelazi se u drugačiji mod za rad sa mišem (opcija koja je različita od programa do programa).
U Lidderu je funkcija miša svedena na manju meru nego što je to običaj u drugim Windows programima. Razlog tome je činjenica da se naizmeničnom upotrebom miša i tastature efikasnost svodi na minimum. Iako većina uslužnih programa koristi "point-and-click-then-type" metod unosa, svi ozbiljniji programski alati za obradu većih količina podataka moraju biti okrenuti primarnom radu preko tastature. Princip po kome je potrebno naći i kliknuti na neko polje pa zatim sa tastature uneti neki podatak ili broj (pomenuti point-and-click-then-type), verovatno svakodnevno, kao i mi, viđate po bankama, poštama i tome sličnim mestima na kojime je obično gužva i nešto se čeka... Jedan od razloga za čekanje je i način unosa koji je izuzetno spor ali je zato vrlo vrlo lak za učenje i korišćenje. U Lidderu se miš može koristiti svuda ali to skoro nigde nije obavezno. U svim funkcijama Liddera gde se podaci unose, rad sa mišem je moguć i pomaže samo u slučajevima navikavanja korisnika koji su radili u nekom point-and-click-and-type programu na rad sa Lidderom. Naravno, može se kliknuti na tekst - opis polja za potvrdu unosa, ali mnogo je logičnije pritisnuti enter nakon unosa koji je i tako bio na tastaturi. Takođe, moguće je odgovarati mišem na pitanja koja Lidderovi Wizard sistemi postavljaju i to tako što ćeš levim klikom na tekst simulirati pritisak na enter, a desnim pritisak na taster "D" ili zvezdicu, ali pre ili kasnije ćeš biti upitan za neki podatak pa je onda potrebno ruke premestiti do tastature pa nakon unosa opet na miša... i tako se izgubi i do 60 minuta dnevno, a o koncentraciji i efikasnosti da ne govorimo.
Miš naravno ima svoju nezamenljivu ulogu i u Lidderu, i to u svim delovima koji sadrže standardne windows komponente, kao što su izveštaji, opcije, rad sa arhivama i slično. Dakle, miša u Lidderu treba upotrebljavati tamo gde je on prirodno bolji za rad, a to su gore pomenuti delovi Liddera, a u ostalim delovima Liddera samo u periodu privikavanja na komande sa tastature koje su uvek brže za zadavanje i time za sam rad.