Klikni ovde za pomoć kod unosa

ULAZNI RAČUNI TROŠKOVA

Odabirom stavke menija NOVI POSLOVI / NALOZI/UL.RAČ. / ULAZNI RAČUNI ulaziš u izradu ulaznih računa/faktura troškova, gde spada i nabavka osnovnih sredstava, nabavka sitnog inventara, kao i usluge ino dobavljača, a koje ne možeš proknjižiti kroz standardne ulazne kalkulacije.

 

Primer unosa podataka sa računa troška u ulazne račune

U zavisnosti od stanja opcije "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta", unos ulaznih računa troškova započinješ unosom trenutnog datuma, odnosno datuma izrade dokumenta. Lidder te zatim pita "Storno?", a pošto pred sobom imaš račun/fakturu troškova od određenog dobavljača, na ovo pitanje ogovorićeš sa NE. Sledeće što te Lidder pita je "Šifra dobavljača". Da bi znao šifru kog dobavljača moraš uneti, prvo moraš znati ime dobavljača. Ono se nalazi najčešće na vrhu fakture i obično je lako uočljivo. U našem primeru na sledećoj slici, to je region pod brojem 1 - "Telekom Srbija". Jedan od načina da u Lidderu nađeš šifru dobavljača je da u polju za unos šifre, u kome se nalaze zvezdice, pritisneš taster ENTER, a zatim, kad dobiješ spisak komitenata, pritiskom na taster TAB omogućavaš unos naziva po kome će Lidder automatski pretraživati listu. Onako kako unosiš slova, tako ti Lidder nalazi sledećeg komitenta koji odgovara tvojim unetim slovima. Za informacije o drugim, mnogobrojnim, načinima nalaženja šifre komitenta pogledaj: Pomoć kod unosa šifara.
Kad je firma nađena na spisku pritisni enter i Lidder automatski prebacuje njenu šifru u polje za unos. Sledeće što treba uneti je "Oznaka / subjekat dokumenta:", što je u našem primeru region pod brojem 2 - "34-131-013-0074159", zatim treba uneti "Datum dokumenta" koji knjižiš, tj. datum prometa, koji je u našem primeru region pod brojem 3 - 31.08.2012, nakon čega treba uneti i "Datum plaćanja (datum valute)" koji je u našem primeru region pod brojem 4 - "20.09.2012". Na fakturi se rok plaćanja može pojaviti u dva oblika: kao rok plaćanja sa brojem dana ili u datumskom obliku kao valuta plaćanja (slučaj u našem primeru). U nastavku, Lidder eventualno postavlja pitanja o mestu posla i o komercijalisti što zavisi od stanja odgovarajućih opcija i nakon toga automatski prelaziš u režim za unos stavki fakture/otpremnice.

 

Unos stavki kod ulaznog računa/fakture troškova

Unosom stavke komandom U ili Enter bićeš upitan za kategoriju (konto) troška u koju spada račun koji unosiš gde unosiš odgovarajući konto troška (u našem primeru konto 5310), zatim treba odabrati poresku tarifu za zaduženje sa računa (u našem primeru tarifa opšta stopa poreza), zatim Lidder traži da uneseš ukupan iznos računa za odabranu tarifu (u našem primeru na prethodnoj slici region pod brojem 5 - 4002,47), i ono što je najbitnije, iznos PDVa koji možeš koristiti (u našem primeru na prethodnoj slici region pod brojem 6 - 610,55) i iznos PDVa koji ne možeš koristiti, gde samo treba enterom potvrditi iznos koji ti je Lidder izračunao i predložio, nakon čega ćeš tasterom K proknjižiti dokument. Ukoliko poslovanje vodiš po MT (mestu troška), na pitanje "Iznos PDVa koji ne možeš koristiti" odgovori kombinacijom tastera shift+enter da bi te Lidder pitao za koje MT unosiš stavku. Ovim načinom možeš za svaku stavku uneti odgovarajuće MT.
Unos osnovice, a ne unos ukupnog iznosa, je dodatna mogućnost kod unosa standardnih stavki računa troškova. Da bi te Lidder pitao za osnovicu potrebno je da odabranu tarifu potvrdiš kombinacijom tastera “Shift+Enter”, posle čega će uslediti pitanje “Neto iznos računa (za odabranu tarifu):”, gde se unosi osnovica izabranog troška. Sve ostalo je isto kao kod unosa ukupnog iznosa.
Unos stavki naloga u okviru dokumenta troška je još jedna dodatna mogućnost koja omogućava korisnicima da “pokriju” i onaj mali deo problema, računa troškova, koje nisu predviđene u standardnom delu unosa. Ulazak u deo za unos stavke naloga postiže se kombinacijom tastera “Shift+Enter” u momentu kada nije započet ni jedan unos. Tada se otvara, u donjem delu ekrana za unos, poseban deo koji omogućava unos stavki naloga. Rad u ovom delu podseća na rad u ručnom nalogu, pa su u skladu sa tim postavljeni i određenu uslovi koji se moraju ispoštovati. Glavni uslov je da nalog mora biti složen, usaglašen, ako nije u donjem desnom uglu će se pojaviti natpis “Neusaglašen nalog”. Drugi uslov je da se ne mogu unositi (a i Lidder neće dozvoliti) konta kupaca i dobavljača, kako se ne bi poremetila poreska evidencija.

 

Komande:

Esc Izlaz
U / Enter Unos stavke
Shift+Enter Unos dodatne stavke na kojoj, bez obzira da li je u pitanju aktivan ili pasivan konto, može da se knjiži na dugovnoj ili potražnoj strani
Shift+C Interni obračun PDVa je pomoćna funkcija koju treba pokrenuti na kraju unosa dokumenta, kada je unos stavki dokumenta (koji je oslobođen po članu 10) završen. Interni obračun PDVa će uz dokument kalkulacije ili ulaznog računa - troška napraviti interni obračun PDVa u smislu knjiženja ulaznog i izlaznog PDVa kao i štampe samog obračuna.Napominjemo da interni obračun treba koristiti samo u slučajevima kada na ulaznom dokumentu nije ikazan PDV i kada obavezu plaćanja PDVa ima kupac, a ne prodavac.
I Izmena zaglavlja
Shift+I Promena valute plaćanja, komercijaliste, mesta troška iz pregleda proknjiženih dokumenata. Ova komanda radi ukoliko smo u pregledu već proknjiženog dokumenta i ukoliko je uključena odgovarajuća opcija za operatera: Dozvole/..2
B Brisanje stavke
P Štampanje dokumenta
K Knjiženje
T Pitanje o MT (mestu troška) kod svake stavke pojedinačno prilikom unosa.
S Obeležavanje dokumenta za raspored u poreskoj evidenciji
A Unos avansa
/ Pregled kartice nekog konta
 
Nakon zadavanja komande K, Lidder sam pravi nalog za knjiženje, kao i inače:

 

Ostale primere unosa možeš pogledati ovde:

- Primer unosa podataka sa računa sitnog inventara u ulazne račune
- Primer unosa podataka sa ino računa usluga u ulazne račune