Klikni ovde za pomoć kod unosa

PRODAJA IZ MALOPRODAJE

Pošto odabereš opciju NOVI POSLOVI / MALOPRODAJA / IZLAZ IZ MP dobijaš mogućnost razduženja, izrade faktura i povrat. Prvo pitanje koje ti se postavlja jeste "Povrat?", čiji odgovor određuje da li ćeš raditi povraćaj robe u maloprodaju ili njegovu prodaju. Na pitanje "MP magacin izlaza" treba da uneseš konto na kome se vodi zaduženje prodavnice, a to je najčešće 1340. Ako ti je u opcijama postavljeno da je "Dozvoljeno korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda" onda ćeš u nastavku dobiti polje za unos šifre mesta troška. U polje "Unesi novi datum:" unosiš datum pod kojim se radi prodaja/povraćaj. Pitanje "Bezgotovinsko plaćanje?" ti omogućava da robu prodaš fizičkom licu (za gotovinu) ili pravnom licu (za plaćanje preko računa). Naravno, ako je bezgotovinsko plaćanje onda Lidder traži i da uneseš šifru kupca. Polje za unos komercijaliste će ti se pokazati samo ako si aktivirao opciju "Praćenje rada komercijalista". I sad je otvorena maska za unos stavki razduženja.

Dijagram toka odabira razduženja MP

Ovaj dijagram prikazuje mogućnosti (koje su obeležene sa A-F na dijagramu) i tok odabira razduženja MP, i to u zavisnosti od toga da li su uključene ili isključene odgovarajuće opcije (svaka opcija je prikazana kružićem druge boje). Do opcija dolaziš iz menija SERVIS / OPCIJE.

Dijagram:

Legenda:

"MT prodavnice:" - FIRMA / OPCIJE / Način rada.. / "Korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda".
"Unesi novi datum:" - OPERATER / OPCIJE / Pitanja/način rada / "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta".
"Bezgotovinsko plaćanje?" - FIRMA / OPCIJE / MP / "Omogućen rad sa finansijskim maloprodajama".
Predstavlja putanju ukoliko je uključena opcija .
Predstavlja putanju ukoliko je isključena opcija i ukoliko je "Bezgotovinsko plaćanje?" = Da.
"Komercijalista br." - FIRMA / OPCIJE / Način rada.. / "Praćenje rada komercijalista".
Predstavlja blokove (pitanja i polja za unose) koji se uvek pojavljuju, nezavisno od podešavanja opcija.
Nakon odgovora na pitanja i unosa podataka redosledom koji je prikazan na gornjoj šemi, praktično je odabran jedan od sledećih poslova:
A. Povrat/storno gotovinski plaćenog računa u robno vođenoj maloprodaji - Ovaj tok odabira omogućava storniranje prodaje u maloprodajnom objektu, koja je plaćena gotovinski. Rad u ovoj opciji počinje pitanjem "Povrat?" na koje se potvrdno odgovara. Ako se kod potvrdnog odgovora na pitanje “Povrat?” drži i pritisnut "shift" dobićeš pitanje “Povrat prodaje iz prethodne godine?”. Potom Lidder od tebe traži da uneseš konto maloprodajnog objekta a to je najčešće "1340" za robu. Naravno, može se uneti i konto sa klase 9 (9120) ako se stornira prodaja gotovog proizvoda, i to pod uslovom da je maloprodaja gotovih proizvoda vođena na klasi 9. Ako je uključena opcija "Dozvoljeno korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda" Lidder će tražiti i da se unese mesto troška pod kojim se vodi taj maloprodajni objekat. Pojava sledećeg pitanja takođe zavisi od podešenosti opcije "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta". Ako je ona uključena, dobićeš pitanje "Unesi novi datum:" koji ti omogućava da ti se datum tog storna razlikuje od tekućeg sistemskog datuma Liddera. Tu se mora voditi računa da datum storna ne bude stariji od datuma prodaje koja se stornira. Trebalo bi uneti pravi datum kad je utvrđena potreba za storniranjem ili još bolje, ako postoji dokument/zapisnik koji potvrđuje/opravdava potrebu za storniranjem onda se unosi njegov datum. Na pitanje "Bezgotovinsko plaćanje?" mora se odgovoriti odrično, odnosno NE. I na kraju, ako je uključena opcija "Praćenje rada komercijaliste" Lidder će tražiti da se unese i komercijalista zadužen za tu isporuku.
B. Povrat/storno bezgotovinskog maloprodajnog računa u robno vođenoj maloprodaji (knjižno odobrenje) - Ovaj tok odabira omogućava storniranje fakture kupcu iz maloprodaje, odnosno slanje knjižnog odobrenja. Rad u ovoj opciji počinje pitanjem "Povrat?" na koje se potvrdno odgovara. Ako se kod potvrdnog odgovora na pitanje “Povrat?” drži i pritisnut "shift" dobićeš pitanje “Povrat prodaje iz prethodne godine?”. Potom Lidder od tebe traži da uneseš konto maloprodajnog objekta a to je najčešće "1340" za robu. Naravno, može se uneti i konto sa klase 9 (9120) ako se stornira prodaja gotovog proizvoda, i to pod uslovom da je maloprodaja gotovih proizvoda vođena na klasi 9. Ako je uključena opcija "Dozvoljeno korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda" Lidder će tražiti i da se unese mesto troška pod kojim se vodi taj maloprodajni objekat. Pojava sledećeg pitanja takođe zavisi od podešenosti opcije "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta". Ako je ona uključena, dobićeš pitanje "Unesi novi datum:" koje ti omogućava da ti se datum tog storna razlikuje od tekućeg sistemskog datuma Liddera. Tu se mora voditi računa da datum storna ne bude stariji od datuma prodaje koja se stornira. Trebalo bi uneti pravi datum kad je utvrđena potreba za storniranjem ili još bolje, ako postoji dokument/zapisnik/primedba od strane kupca koji potvrđuje/opravdava potrebu za storniranjem onda se unosi njegov datum. Na pitanje "Bezgotovinsko plaćanje?" mora se odgovoriti potvrdno, odnosno DA. Posle toga Lidder traži da se unese šifra kupca kome se šalje to odobrenje. I na kraju, ako je uključena opcija "Praćenje rada komercijaliste" Lidder će tražiti da se unese i komercijalista zadužen za tu isporuku.
C. Povrat/storno prodaje u finansijski vođenoj maloprodaji - Ovaj tok odabira omogućava storniranje prodaje u maloprodajnom objektu. Potrebno je uključiti opcije „Dozvoljeno korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda“ i "Finansijsko zaduženje/razduženje maloprodaje". Rad u ovoj opciji počinje pitanjem "Povrat?" na koje se potvrdno odgovara. Potom Lidder od tebe traži da uneseš konto maloprodajnog objekta, a to je najčešće "1340" za robu. Naravno, može se uneti i konto sa klase 9 (9120) ako se stornira prodaja gotovog proizvoda, i to pod uslovom da je maloprodaja gotovih proizvoda vođena na klasi 9. Potom će Lidder od tebe tražiti da uneseš mesto troška pod kojim se vodi taj maloprodajni objekat. Pojava sledećeg pitanja takođe zavisi od podešenosti opcije "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta". Ako je ona uključena dobićeš pitanje "Unesi novi datum:" koj ti omogućava da ti se datum tog storna razlikuje od tekućeg sistemskog datuma Liddera. Tu se mora voditi računa da datum storna ne bude stariji od datuma prodaje koja se stornira. Trebalo bi uneti pravi datum kad je utvrđena potreba za storniranjem ili još bolje, ako postoji dokument/zapisnik koji potvrđuje/opravdava potrebu za storniranjem onda se unosi njegov datum. I na kraju, ako je uključena opcija "Praćenje rada komercijaliste" Lidder će tražiti da se unese i komercijalista zadužen za tu isporuku. Kod ove opcije nije naveden oblik plaćanja (gotovinski ili bezgotovinski) jer se on u toku rada može menjati upotrebom tastera "F".
D. Razduženje maloprodaje za gotovinsko plaćanje (robno vođena maloprodaja) - Ovaj tok odabira omogućava razduženje maloprodaje koja je plaćena gotovinski. Rad u ovoj opciji počinje pitanjem "Povrat?" na koje se odrično odgovara. Potom Lidder od tebe traži da uneseš konto maloprodajnog objekta a to je najčešće "1340" za robu. Naravno, može se uneti i konto sa klase 9 (9120) ako se prodaje sopstveni proizvod, i to pod uslovom da je maloprodaja gotovih proizvoda vođena na klasi 9. Ako je uključena opcija "Dozvoljeno korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda" Lidder će tražiti i da se unese mesto troška pod kojim se vodi taj maloprodajni objekat. Pojava sledećeg pitanja takođe zavisi od podešenosti opcije "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta". Ako je ona uključena dobićeš pitanje "Unesi novi datum:" koje ti omogućava da ti se datum tog razduženja razlikuje od tekućeg sistemskog datuma Liddera. Na pitanje "Bezgotovinsko plaćanje?" mora se odgovoriti odrično, odnosno NE. I na kraju, ako je uključena opcija "Praćenje rada komercijaliste" Lidder će tražiti da se unese i komercijalista zadužen za tu isporuku.
E. Razduženje maloprodaje preko maloprodajnog računa kupcu (robno vođena maloprodaja) - Ovaj tok odabira omogućava razduženje maloprodaje preko fakture kupcu, tzv. maloprodajno fakturisanje. Rad u ovoj opciji počinje pitanjem "Povrat?" na koje se odrično odgovara. Potom Lidder od tebe traži da uneseš konto maloprodajnog objekta a to je najčešće "1340" za robu. Naravno, može se uneti i konto sa klase 9 (9120) ako se prodaje sopstveni proizvod, i to pod uslovom da je maloprodaja gotovih proizvoda vođena na klasi 9. Ako je uključena opcija "Dozvoljeno korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda" Lidder će tražiti i da se unese mesto troška pod kojim se vodi taj maloprodajni objekat. Pojava sledećeg pitanja takođe zavisi od podešenosti opcije "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta", ako je ona uključena dobićeš pitanje "Unesi novi datum:" koji ti omogućava da se datum fakture razlikuje od tekućeg sistemskog datuma Liddera. Na pitanje "Bezgotovinsko plaćanje?" mora se odgovoriti potvrdno, odnosno DA. Posle toga Lidder traži da se unese šifra kupca kome se šalje ta faktura, a odmah zatim i rok plaćanja koji se odobrava kupcu. I na kraju, ako je uključena opcija "Praćenje rada komercijaliste" Lidder će tražiti da se unese i komercijalista zadužen za tu isporuku.
F. Razduženje maloprodaje (finansijski vođena maloprodaja) - Ovaj tok odabira omogućava razduženje finansijski vođene maloprodaje. Potrebno je uključiti opcije „Dozvoljeno korišćenje osnovnih mesta troška/prihoda“ i "Finansijsko zaduženje/razduženje maloprodaje". Rad u ovoj opciji počinje pitanjem "Povrat?" na koje se odrično odgovara. Potom Lidder od tebe traži da uneseš konto maloprodajnog objekta a to je najčešće "1340" za robu. Naravno, može se uneti i konto sa klase 9 (9120) ako se prodaje sopstveni proizvod, i to pod uslovom da je maloprodaja gotovih proizvoda vođena na klasi 9. Potom će Lidder od tebe tražiti da uneseš mesto troška pod kojim se vodi taj maloprodajni objekat. Pojava sledećeg pitanja takođe zavisi od podešenosti opcije "Pitanje o promeni datuma pre svakog dokumenta". Ako je ona uključena dobićeš pitanje "Unesi novi datum:" koje ti omogućava da se datum razduženja razlikuje od tekućeg sistemskog datuma Liddera. I na kraju, ako je uključena opcija "Praćenje rada komercijaliste" Lidder će tražiti da se unese i komercijalista zadužen za tu isporuku. Kod ove opcije nije naveden oblik plaćanja (gotovinski ili bezgotovinski) jer se on u toku rada može menjati upotrebom tastera "F".

Unos stavki kod robno vođene maloprodaje

Pošto su uneti podaci u zaglavlje, sledeći korak u unosu razduženja maloprodaje je unos stavki, tj. spiska artikala koji su prodati.
Prvo što treba uraditi je pritisnuti ENTER da bi se ušlo u mod za unos podataka. Tog trenutka se otvara polje u koje se unosi šifra artikla. Polje je ispunjeno zvezdicama što omogućava da ako znaš napamet šifru artikla da je odmah i otkucaš, a ako ne znaš da ponovnim pritiskom na ENTER uđeš u izbor artikala i tu lako pronađeš traženi artikal preko njegovog naziva (za lakše snalaženje u izboru artikala pročitaj Pomoć kod unosa šifara). Naravno, artikal možeš uneti koristeći njegov bar kod uz upotrebu bar kod čitača. Da bi upotrebljavao bar kod moraš uključiti opciju "Šifre artikala se prikazuju sa alternativnim bar kodom" i da u osobinama konta uključiš "Korišćenje alt.bar koda". Kod izbora artikla moraš obratiti pažnju (mada će te i Lidder upozoriti) da te robe mora biti na stanju u maloprodaji, inače nećeš moći da uneseš stav. Kad si uneo šifru artikla Lidder ti tog trenutka, u gornjem delu ekrana prikaže listu stanja tog artikla grupisan po stanju svakog ulaza pojedinačno. Ovo je izuzetno koristan stil rada Liddera jer omogućava više stvari: ti biraš sa kog ulaza je roba prodata, što je naročito važno ako roba ima ograničen rok trajanja, drugo, izlaz se obračunava po tačnoj a ne prosečnoj ceni, tako da su svi statistički izveštaji o prihodu, razlici u ceni i dr. tačni. Sledeće što dobiješ je polje "Unesi količinu:" u koje uneseš količinu tog artikla koji je prodat. Posle toga Lidder ti saopštava koja je prodajna cena i daje ti mogućnost da uneseš procenat popusta, ako je dat nekom kupcu.
Sada je uneta jedna stavka razduženja, a za unos sledeće ponovo pritisneš ENTER. Ako nisi u modu za unos, a to znaš po tome što nemaš označeno ni jedno polje za unos podataka, i Lidder ti nije postavio neko pitanje, tada možeš da koristiš komande kod unosa razduženja.

Unos stavki kod finansijski vođene maloprodaje

Pošto su uneti podaci u zaglavlje, sledeći korak u unosu razduženja maloprodaje je unos stavki, tj. artikala po svakoj poreskoj tarifi koja je učestvovala u prodaji.
Ovde je bitno naglasiti da bi se izvršilo razduženje finansijski vođene maloprodaje, ona mora na isti način biti zadužena. Znači, ako je opcija "Finansijsko zaduženje/razduženje maloprodaje" isključena i ti si izvršio zaduženje maloprodaje, ako je potom uključiš i pokušaš da izvršiš razduženje dobićeš poruku da nemaš u maloprodaji finansijsku vrednost koju možeš da razdužiš. I nećeš moći da uneseš ni jednu stavku!
Počinješ tako što pritisneš ENTER da bi ušao u mod za unos podataka. Tog trenutka se otvara polje u koje se unosi šifra artikla. Polje je ispunjeno zvezdicama što omogućava da ako znaš napamet šifru artikla, da je odmah i otkucaš, a ako ne znaš da ponovnim pritiskom na ENTER uđeš u izbor artikala i tu lako pronađeš traženi artikal preko njegovog naziva (za lakše snalaženje u izboru artikala pročitaj Pomoć kod unosa šifara). Kod izbora artikla moraš obratiti pažnju da koristiš artikal koji si namenio za razduženje. Zbog čega ovo naglašavamo? Zato što će se količina koju uneseš množiti sa cenom izabranog artikla. Ako se vodi finansijska maloprodaja onda je potrebno otvoriti artikal čija je cena 1 dinar i onda njegovu količinu koristiti kao iznos razduženja. Sledeće što dobiješ je polje "Unesi količinu:" u koje unosiš finansijski iznos razduženja maloprodaje po toj poreskoj tarifi.
Sada je uneta jedna stavka razduženja, a za unos sledeće ponovo pritisneš ENTER. Ako nisi u modu za unos, a to znaš po tome što nemaš označeno ni jedno polje za unos podataka, i Lidder ti nije postavio neko pitanje, tada možeš da koristiš komande kod unosa razduženja.