Klikni ovde za pomoć kod unosa

POGLAVLJE 3: OSNOVNE FUNKCIJE LIDDERa



“Svaka napredna tehnologija liči na magiju.”
Arthur Clarke

 

1. POJAM I FUNKCIJE LIDDERa

 

Lidder predstavlja izvanrednu programsku alatku koja služi za generisanje, kodifikaciju i transfer znanja u cilju postizanja boljih poslovnih rezultata. Lidder je savremeni softver koji pored mogućnosti sveobuhvatnog vođenja knjigovodstva i knjiženja svih poslovnih promena uključuje i računovodstveno planiranje i analizu,računovodstvenu kontrolu i reviziju i zasniva se na poštovanju računovodstvene teorije i prakse.
Lidder je projektovan tako da prvenstveno ima ulogu informacionog sistema preduzeća ili baze iz koje se crpi ogroman broj informacija koje mogu biti potrebne korisnicima na svim hijerarhijskim nivoima u preduzeću za različite potrebe i namene.
Osim uloge informacionog sistema preduzeća, Lidder ima i ulogu sistema za vođenje kompletnog knjigovodstva preduzeća, inteligentnog alata u funkciji raznolikih svakodnevnih poslova i nezamenljivog pomoćnika u funkciji planiranja i analize, kao i u funkciji kontrole i revizije.
Da bi istakli sve ove funkcije Liddera, moramo izneti i činjenicu da računovodstvo predstavlja širi pojam od knjigovodstva, baš kao što i Lidder predstavlja mnogo više od programa za vođenje knjigovodstva.
Lidder je softverski sistem najnovije generacije, baziran na konceptu poštovanja pravila savremenog poslovanja, koji u prvi plan stavlja ulogu menadžmenta znanja i važnost pravih informacija u pravom trenutku.
Lidder je sveobuhvatan sistem koji raspolaže nizom alatki, mehanizama i bazom znanja kojom umnogome olakšava praćenje savremenog poslovanja i donošenje dobrih strategijskih odluka, zasnovanih na realnim pokazateljima i činjenicama. Sistem uključuje ogroman broj mogućnosti, tako da ne postoje skriveni troškovi u vidu dodatnih dokupljivanja paketa ili naplativog proširivanja samog softvera, što je česta situacija na softverskom tržištu.
Kupovina licence za korišćenje Liddera uključuje stručnu i tehničku podršku celokupnog tima, koji iza sebe ima više od 25 godina iskustva i preko 150 zadovoljnih korisnika.
Lidder je od prvobitne verzije, koja je napravljena 1992. godine, doživeo veliki broj izmena i prilagođavanja, kako uslovima savremenog poslovanja, tako i novim propisima. Lidder se i danas svakodnevno usavršava, proširuje i unapređuje. Stari Lidder je doživeo niz transformacija za 15 godina uspešne upotrebe i zamenjen je, tehnički potpuno novim, Lidderom 10. Korisnici u bilo kom trenutku putem interneta mogu preuzeti novu verziju softvera, a izmene koje nastaju usled usklađivanja sa promenama računovodstvenih propisa, automatski stižu kurirskom službom.
Lidder 10 se od starog Liddera razlikuje kako po dizajnu, tako i po nizu dodatnih funkcija, ali je u jednom identičan: uvek se na njega možete osloniti, kao na stabilan izvor informacija.
Lidder je softverski alat koji je namenjen širokom spektru korisnika - preduzeća te je dizajniran tako da ima mogućnost promene pristupa radu i podacima u zavisnosti od potreba konkretnog korisnika. Svaki korisnik može imati sopstveni meni koji se odnosi na njegov segment poslovanja, što mu omogućava da iz sistema dobija ili da u sistem unosi informacije iz svog delokruga rada na najefikasniji način.
Lidder 10, baš kao i njegov prethodnik, postavlja nove standarde. Grafički je moderno dizajniran i opremljen je audio-vizuelnim efektima, sa izvanrednim mogućnostima prilagođenja sistemu, korisniku, nameni i načinu primene. Svedena i inventivna vizuelizacija mnogih izveštaja i analiza je, po rečima nekih korisnika, vrednija od svakog izveštaja koji je do sada viđen. Kombinacijom modernih i novih tehničkih načina komunikacije operatera sa računarom, i dugogodišnjeg iskustva u praktičnoj primeni softverskih rešenja, komunikacija sa korisnikom u Lidderu 2010 je podignuta na viši nivo. Napomenućemo samo par interesantnih karakteristika, sa ciljem da čitalac stekne utisak o kakvom se programu radi npr: sistem uključuje preko 7000 tekstualnih poruka korisniku (naravno, bez help podsistema), preko 700 govornih poruka, preko 1000 kontekstno korišćenih i posebno dizajniranih grafičkih glifova… Nisu zaboravljene ni pozadinska muzika (namenski komponovana), kao ni stara, dobra i uvek dostupna računska mašina sa trakom.
Sa Lidderom se tačne i precizne informacije (ne podaci, nego informacije) mogu dobiti za samo par sekundi. Ta dostupnost i brzina informacija predstavlja glavni resurs menadžmenta znanja i komparativnu prednost onih koji u svom poslovanju koriste Lidder.

 

1.1. Uloga Liddera u kreiranju menadžmenta znanja u preduzeću

 

Lidder predstavlja digitalnu globalnu infrastrukturu učenja koja ima potencijal da fundamentalno unapredi i transformiše proces poslovanja i da koordinira i sinhronizuje aktivnosti u poslovnom procesu.
Ogroman broj informacija u Lidderu čini skup generisanih znanja, čija funkcija je da koordinira tok informacija, kako bi zaposleni mogli da pristupe specifičnom znanju. To praktično znači da svaki zaposleni ima trostruku funkciju:
Prvo, svaki zaposleni vrši generisanje znanja, unošenjem u sistem novih podataka koji se tiču njegovog segmenta poslovanja.
Drugo, svaki zaposleni može izvršiti kodifikaciju. To praktično znači da svaki zaposleni može iz obimne baze podataka koju Lidder stvara, koristeći podatke iz svakodnevnog redovnog posla, dobiti informacije koje može koristiti u cilju izrade svih vrsta analiza ili u cilju donošenja poslovnih odluka.
Treće, svaki zaposleni može u svakom trenutku da izvrši transfer znanja. Moguće je izvršiti interni (unutar organizacije, bez obzira na fizičku udaljenost delova organizacije) i eksterni (transfer određenih podataka iz poslovanja u eksterne organizacije sa kojima postoji poslovna saradnja ili određena namera o poslovnoj saradnji). Transfer se može izvršiti putem interne mreže (Lidder omogućava umrežavanje većeg broja korisnika), ili putem Interneta (Lidder omogućava komunikaciju putem interneta i slanje određenih podataka, izveštaja ili kompletnih baza elektronskim putem).

 

1.2. Lidder u funkciji informacionog sistema preduzeća

 

“Informacioni sistem preduzeća treba da omogući prihvatanje, selekciju, organizovano skladištenje i čuvanje podataka iz poslovne dokumentacije, radi obrade i distribucije rezultata obrade u skladu sa pravilima poslovanja preduzeća.” 15
Lidder je kompleksan softverski sistem koji omogućava sve funkcije navedene u prethodnoj definiciji informacionog sistema. Lidder u funkciji informacionog sistema preduzeća ima zadatak da iz dokumentacije koju korisnik unosi, tj. generiše kroz sam Lidder, prihvati, selektuje, skladišti i čuva podatke, kao i da na osnovu tih podataka nakon obrade, izradi izveštaje iz poslovanja u skladu sa zakonskim propisima, međunarodnim računovodstvenim standardima i sa pravilima i propisima preduzeća.
Lidder u funkciji informacionog sistema preduzeća omogućava korišćenje ogromnog broja informacija, različitog obima i sadržaja, na različitim hijerarhijskim nivoima u preduzeću, za različite potrebe i namene, za izradu različitih izveštaja, planova i analiza, a sve sa jednim ciljem - da zadovolji potrebe ogromnog broja korisnika u preduzeću i time doprinese ostvarenju osnovnih ciljeva poslovanja, tj. ostvarenju pozitivnog finansijskog rezultata i unapređenju poslovanja.
Jedna od bitnih karakteristika informacionih sistema je i mogućnost transfera i distribucije podataka internim i eksternim korisnicima. Distribucija podataka unutar sistema u Lidderu je ostvarena na taj način što je omogućeno mrežno povezivanje velikog broja korisnika, koji mogu biti locirani na istoj ili različitoj lokaciji. Svi interni korisnici sistema mogu pristupati sistemu istovremeno, a da ne blokiraju ili usporavaju rad ostalih korisnika koji se trenutno nalaze na mreži.
Tvorci Liddera su stvarajući Lidder informacioni sistem predvideli i mogućnost izvoza podataka i informacija eksternim korisnicima u svim uobičajenim formatima ali i u formatu pogodnom za dalju specifičnu obradu kao što je XML format, kao i transfer i distribuciju podataka putem interneta.
Dodatni kvalitet Lidder informacionog sistema je što Lidder sve podatke trenutno obrađuje i transformiše ih u informacije, koje zatim produkuje u različitim oblicima u zavisnosti od trenutnih potreba i zahteva korisnika. Trenutne zahteve i potrebe korisnika Lidder automatski pretpostavlja i korisnicima nudi one informacije koje se odnose na onaj segment poslovanja koji korisnik trenutno posmatra. Ova funkcija Lidder informacionog sistema naziva se kontekstna analiza koja predstavlja jedinstven kvalitet Liddera.
Pored kontekstne analize, Lidder informacioni sistem kao neiscrpna baza podataka, ima mogućnost da na osnovu velikog broja podataka kojim raspolaže, korisnicima ponudi veliki broj informacija koje oni mogu dobiti upitom, tj. davanjem naloga za selekciju i obradu određenih podataka, po određenim kriterijumima i za određeni vremenski interval koji je predmet posmatranja ili analize korisnika.
Lidder informacioni sistem dakle, predstavlja neizostavni deo savremenog poslovanja i digitalni nervni sistem preduzeća u funkciji upravljanja znanjem kao intelektualnim kapitalom.

 

1.3. Lidder u funkciji knjigovodstva

 

Lidder je projektovan tako da svojim korisnicima omogućava da svoje knjigovodstvo organizuju tako da ono pored uloge koja mu već pripada, tj. pored obaveze beleženja promena u poslovnim knjigama preduzeća i klasifikovanja informacija, omogućava i pregled i analizu unetih informacija iz različitih uglova posmatranja i u svrhu različitih analiza, u trenutku kada su mu najpotrebnije.
Lidderom knjigovodstvo u preduzeću konačno dobija ulogu koja mu i pripada, a to je primarni izvor podataka koji, kroz analizu, formira informacije koje služe ispravnom planiranju budućeg poslovanja. Vreme, u kome je kompletno računovodstvo pa time i knjigovodstvo imalo jedino funkciju eksterne kontrole, je verovatno prošlo za većinu firmi. Vreme upravljanja znanjem u preduzeću je došlo i biće tu u svim firmama koje nameravaju da uspeju.

 

1.3.1. Beleženje promena u poslovnim knjigama preduzeća

 

Knjigovodstvo se pre svega bavi prikupljanjem dokumenata od lica odgovornih za odgovarajući imovinski deo ili transakciju, radi klasifikacije informacija sadržanih u dokumentu po imovinskim delovima na kojima je nastala promena, kao i klasifikacijom po promenama na povećanje ili smanjenje odnosnog imovinskog dela ili rezultata. Ovako klasifikovane promene predmet su beleženja u poslovnim knjigama preduzeća-memoriji računara (na odgovarajućim kontima) u kojima se vrši lagerovanje i sublimacija podataka.
Beleženje promena u poslovnim knjigama preduzeća - na odgovarajućim kontima - pretpostavlja uređen sistem obeležavanja konta. U obeležavanju konta koriste se brojevi. U Lidderu je prihvaćen dekadni sistem obeležavanja, koji se zasniva na arapskim brojevima i koji koristi brojčanu i mesnu (pozicionu) vrednost cifara u šifri. Svako mesto u šifri ima svoju brojčanu vrednost, koja se kreće u rasponu od 0 do 9. To znači da je ceo kontni plan koji je razvrstan u deset klasa, moguće dalje raščlanjivati koristeći raspon brojeva od 0 do 9.
Knjigovodstveno evidentiranje poslovnih promena ima za cilj:
1. Merenje ostvarenog finansijskog rezultata i imovine preduzeća o kojima se obaveštavaju korisnici računovodstvenih informacija putem bilansa stanja i bilansa uspeha (akcenat je na tome šta treba da se postigne). Struktura konta u Lidderu je saglasna pozicijama u bilansu stanja i bilansu uspeha, tako da postoji jaka sprega između knjigovodstva i bilansa stanja i bilansa uspeha (bilansni princip rasporeda).
2. Praćenje procesa obrta sredstava (akcenat je na tome šta treba da se uradi u knjigovodstvu). U Lidderu je napravljen raspored sredstava koji se odvija po principu kružnog toka eksterno i interno u preduzeću (procesni princip rasporeda). Po ovom principu, značajno mesto u kontnom planu imaju faze internog kretanja sredstava i ova mogućnost služi za slikovito prikazivanje knjiženja tokova i internu kontrolu u preduzeću.

 

1.3.2. Koncept bilansiranja uspeha u Lidderu

 

Postoje dva osnovna koncepta bilansiranja rashoda, dok se prihodi po oba koncepta bilansiraju na isti način. Koncepti bilansiranja uspeha su:
- Koncept ukupnih troškova. Po ovom konceptu se bilansiranje rashoda u globalnom finansijskom knjigovodstvu zasniva na vrstama troškova, koji pokazuju trošenja pojedinih faktora poslovanja ili davanja koja se odnose na celo preduzeće. Bilansiranje uspeha po konceptu ukupnih troškova podrazumeva razvijanje kontnog okvira po bilansnom principu, gde postoje dva samostalna knjigovodstva: 1) finansijsko knjigovodstvo, 2) pogonsko ili analitičko knjigovodstvo (bavi se kalkulacijom cene koštanja učinaka, kontrolom troškova po mestima nastanka, obračunom finansijskog rezultata sa različitih aspekata).
- Koncept troškova prodatih učinaka pogoduje razvijanju kontnog okvira po procesnom principu. Ovde se objedinjuju oba knjigovodstva (finansijsko i pogonsko). Budući da je obračun troškova uključen u finansijsko knjigovodstvo, njegova funkcija je svedena na kalkulaciju i kontrolu troškova bez obračuna rezultata sa različitih aspekata.
Tvorci Liddera su, razmatrajući potrebe i zahteve svojih mnogobrojnih klijenata, objedinili oba koncepta i Lidder zasnovali na konceptu ukupnih troškova, ali tako da su pogonsko i finansijsko knjigovodstvo tesno povezani i jedno drugome čine bazu iz koje se crpe svi podaci koji korisniku mogu biti potrebni u nekom trenutku da bi zadovoljio neku potrebu za specifičnom informacijom.

 

1.3.3. Informisanje korisnika izvan preduzeća

 

Posebna pažnja u stvaranju Liddera posvećena je izboru sistema potrebnih informacija za obaveštavanja korisnika izvan preduzeća - eksternih korisnika. Eksternim korisnicima su potrebne globalne informacije, uglavnom o finansijskom stanju globalnih kategorija sredstava i izvora i glavnim komponentama rashoda i prihoda. Glavni izveštaji koji sadrže ove informacije su bilans stanja i bilans uspeha.
U bilansima stanja i uspeha prikazuje se celokupna ekonomsko – finansijska situacija preduzeća. „Cilj finansijskih izveštaja opšte namene jeste pružanje informacija o finansijskom položaju, uspešnosti i tokovima gotovine preduzeća, koje će velikom broju različitih korisnika biti od koristi prilikom donošenja ekonomskih odluka. U finansijskim izveštajima takođe se prikazuju rezultati koje je rukovodstvo ostvarilo u upravljanju sredstvima koja su mu poverena. Da bi ovaj cilj ispunilo, preduzeće u finansijskim izveštajima pruža informacije o: 1. imovini; 2. obavezama; 3. sopstvenom kapitalu/glavnica; 4. prihodima i rashodima, uključujuči dobitke i gubitke; 5. tokovima gotovine.“16
Stvaranje pregleda bilansa stanja i uspeha preduzeća omogućava korisnicima izvan preduzeća da, dobijanjem sistematizovanih informacija, stvore globalnu sliku o stanju i kretanju svih važnih finansijskih kategorija. Ovi korisnici su zainteresovani da iz računovodstvenih informacija sagledaju i ocene uspešnost poslovanja, jer ako preduzeće ostvaruje pozitivan rezultat (dobitak), onda nema rizika u pogledu izmirenja obaveza po osnovu poreza i doprinosa, plaćanja kamata, vraćanja dugova i blagovremenog izmirenja obaveza prema ostalim poveriocima.
Lidder, dakle, korisnicima računovodstvenih informacija izvan preduzeća nudi sveobuhvatne informacije u vidu bilansa stanja i bilansa uspeha, ali to može biti tek početak, što se Liddera tiče! Lidder ima ugrađen korisnički editor za izradu vaših, sopstvenih izveštaja o poslovanju po principu bilansa uspeha i stanja, koji se mogu dobijati svakog minuta i biti ažurni do u sekundu isto kao bilans stanja ili bilans uspeha, što je jedinstvena karakteristika Liddera na softverskom tržištu. Uz instalaciju Liddera dolazi jedan generički izveštaj o poslovanju, prilagođen firmi orijentisanoj ka trgovini na veliko i malo sopstvenim proizvodima i komisionom robom, na osnovu koga možete videti koliko je jednostavno napraviti svoj bilans stanja/uspeha/poslovanja onoliko detaljan i onoliko kompleksan koliko to vama odgovara. Bilans stanja i uspeha su već definisani onako kako to zakon nalaže, ali korisniku niko ne brani da, polazeći od zakonski propisanih obrazaca, napravi nove, svoje izveštaje.

 

1.3.4. Selekcija informacija za upravljanje u preduzeću

 

Interni korisnici računovodstvenih informacija su najodgovorniji, pa su samim tim i najviše zainteresovani i za efikasnost poslovanja. Njih najviše interesuje ostvareni finansijski razultat (posmatran sa različitih aspekata) i finansijski položaj preduzeća (naročito položaj likvidnosti odnosno sposobnosti plaćanja dugova u roku). Na osnovu detaljnog uvida i ocene stanja, kao i na osnovu procene pravca razvoja preduzeća, menadžment preduzeća (interni korisnici) preduzima korektivne mere u cilju otklanjanja nepovoljnih kretanja i korektivne akcije u pravcu usmeravanja celokupnog poslovanja.
Razmatrajući potrebe svojih mnogobrojnih korisnika, tvorci Liddera su stvorili proizvod nove generacije koji ima ulogu informacionog sistema preduzeća. Lidder korisnicima nudi veliki broj blagovremenih, tačnih i sistematizovanih informacija u vidu finansijskih izveštaja i finansijskih pokazatelja. Neki finansijski izveštaji se u Lidderu mogu dobiti samo numerički (vrednosno), a većina se dobija i grafički, tj. kombinovano u zavisnosti od mesta i vrste upita ali i primene ili konteksta rada.
Finansijski izveštaji u numeričkom obliku se mogu dobiti po različitim kriterijumima i za različite periode posmatranja, u zavisnosti od potreba i zahteva korisnika. Mogu biti u obliku liste, rang liste, procentualno, vrednosno, komparativno, globalno ili selektovano, mogu prikazivati trend kretanja određene pojave u kraćem ili dužem vremenskom periodu posmatranja, u zavisnosti od potreba korisnika.
Finansijski izveštaji u grafičkom obliku se takođe mogu dobiti po različitim kriterijumima i za različite namene. Grafički izveštaji u Lidderu mogu biti u obliku pitica (COLOR PIE), grafikona vremena/hodograma i stubova (GANTT CHART, BAR CHART), rang lista (RANK). Odabirom rentgen kategorije u info panelu dobija se mogućnost posmatranja različitih ekonomskih kategorija i pokazatelja uspešnosti poslovanja kompletnog preduzeća: struktura i kretanje gotovine, kretanje zaliha, odnos kupaca i dobavljača u zemlji, odnos kupaca prema obavezama, odnos prema dobavljačima (plaćanje), procenat povraćaja uloženog kapitala, relativna likvidnost, rezultat poslovanja… Svi ovi pokazatelji su grafički prikazani i vizuelno uobličeni tako da korisniku jasno i nedvosmisleno ukazuju na određenu pojavu ili kretanje. Grafikoni su u punom koloru sa jasno obeleženim parametrima posmatranja (u različitim bojama). Rentgen kategorija info panela sadrži i, osim statističke analize kompletnog poslovanja preduzeća, razne analize i statističke informacije i podatke o subjektu koji se trenutno nalazi na radnom delu Liddera, što može biti komitent, artikal ili konto ili kompletna firma. Na sledećoj slici je primer pregleda standardnog izveštaja u radnom delu Liddera, dok se u info panelu automatski izračunavaju izveštaji o odabranom subjektu:

 

 

Unikatna mogućnost Liddera je to što svojim korisnicima nudi kontekstne analize i informacije. Informacije koje se dobijaju na upit su, naravno, prisutne, ali to je podrazumevana karakteristika bilo kog netrivijalnog programa.
Kontekstne informacije su one informacije za koje Lidder smatra da korisniku mogu biti potrebne u određenom trenutku. Kada se korisnik kreće kroz program, Lidder mu na osnovu informacije koju ima (a to je da korisnik trenutno posmatra neku poslovnu promenu ili neku računovodstvenu kategoriju), nudi različite informacije za koje smatra da mu u tom trenutku mogu biti potrebne ili zanimljive za analizu. Na sledećim ilustracijama su različiti primeri grafički prikazanih statističkih analiza poslovanja kompletnog preduzeća koje takođe može biti “predmet posmatranja” kao i bilo koji deo poslovanja (za koje se dobijaju drugačiji izveštaji).

 

 
 
Osim grafičkih prikaza treutnog stanja preduzeća, u info panelu, se automatski mogu dobijati i posebno selektovane informacije u prigodnijem tabelarnom formatu.

 

Upitom dobijene informacije su one informacije koje korisnik upitom zahteva od Liddera. Upit može biti formulisan za bilo koji vremenski period, za bilo koju računovodstvenu kategoriju i podešen po različitim kriterijumima. Sve ove informacije se dobijaju gotovo trenutno ili za samo par sekundi.
Imajući u vidu potrebe menadžera unutar preduzeća za detaljnim informacijama, korisnicima Liddera je omogućeno dobijanje sveobuhvatnih i detaljnih informacija koje se dobijaju adekvatnim raščlanjivanjem po dubini kontnog plana, kroz sistem analitičkih evidencija (računa). U razvijanju kontnog plana vodilo se računa o elastičnosti. To podrazumeva da je kontni plan sastavljen tako da omogući lako razvijanje detaljnog kontnog plana svakog preduzeća u zavisnosti od njegovih potreba. Da bi računovodstvene informacije bile upotrebljive u svrhu alternativnog poslovnog odlučivanja i donošenja dobrih strategijskih odluka, vrlo je važno da dokumenta budu adekvatno obeležena, da nalozi za knjiženje budu logično numerisani i da postoje lako uočljive veze između dokumenta i naloga. Tvorci Liddera su o ovom momentu vodili računa i stvorili su sistem koji korisnicima nudi jasan uvid u hronologiju nastanka poslovnih događaja i uvid u međusobnu vezu svih dokumenata i naloga za knjiženje.
Sve knjigovodstvene informacije su u Lidderu smeštene u informacioni sistem preduzeća kome mogu pristupiti svi zainteresovani interni korisnici koji za to imaju ovlašćenja. Ova mogućnost je veoma značajna jer: 1. povećava internu efikasnost; 2. skraćuje vreme potrebno za pronalaženje adekvatnih informacija; 3. nudi gotove, sistematizovane i obrađene informacije u vidu izveštaja; 4. nudi različite analize; 5. značajno smanjuje broj ljudi koji su potrebni za pronalaženje i sistematizovanje informacija;
Po mnogima, najznačajnija prednost Liddera je to što se čak i vrlo kompleksne informacije mogu dobiti trenutno (za samo par sekundi), i to bez ikakve intervencije operatera. Korisnik Liddera svaku informaciju može dobiti usputno dok radi svoj svakodnevni posao.

 

1.4. Lidder u funkciji računovodstvenog planiranja i analize

 

Lidder u čitavom spektru svojih mogućnosti poseduje i mogućnost računovodstvenog planiranja i analize.
Računovodstveno planiranje i analiza su obično izolovana poslovna jedinica u preduzeću, koja se bavi posmatranjem finansijske strukture i likvidnosti (sposobnosti plaćanja obaveza) preduzeća, sistematskim periodičnim planiranjem i analizom rashoda, planiranjem i analizom prihoda, i rezultata (gubitka ili dobitka) preduzeća ili njegovih pojedinih delova.
Savremena preduzeća koja u svom poslovanju koriste Lidder, funkciju planiranja i analize mogu pripojiti računovodstvenoj funkciji ili pak omogućiti menadžerima preduzeća da samostalno koriste rezultate računovodstvenih analiza koje im Lidder nudi.
Lidder svojim korisnicima nudi mogućnost izrade svih vrsta planova i analiza, koji su bazirani na računovodstvenim podacima. Korisnici mogu u svakom trenutku da sagledaju finansijsku strukturu i stanje likvidnosti preduzeća, kao i da planiraju i analiziraju rashode, prihode, i finansijski rezultat.
Sve informacije koje su predmet analiziranja i posmatranja, mogu se dobiti trenutno i korisnici imaju uvid u trenutnu situaciju. To umnogome povećava upotrebnu vrednost informacija, pre svega iz razloga što se na informaciju ne mora čekati (od trenutka iskazivanja potrebe za informacijom do trenutka dobijanja izveštaja može proći i po nekoliko dana u situaciji kada su planiranje i analiza posebna organizaciona celina u preduzeću), informacija je odmah dostupna (informacija ne mora da prolazi formalan krug kretanja koji iziskuje dosta vremena i papira), informacije su sveobuhvatne, sistematizovane i obrađene.

 

1.5. Lidder u funkciji računovodstvene kontrole i revizije

 

Lidder je projektovan tako da svojim korisnicima pruža pouzdane i tačne informacije, pa shodno tome predstavlja korisnu alatku u funkciji računovodstvene kontrole i revizije, čiji je cilj utvrđivanje ispravnosti i pouzdanosti računovodstvenih informacija.
Lidder ima niz prednosti koje olakšavaju i ubrzavaju rad interne i eksterne kontrole i revizije: brzinom i povezanošću informacija povećava efikasnost i omogućava brzo dolaženje do informacija koje su predmet posmatranja organa interne ili eksterne kontrole i revizije; onemogućava brisanje i omogućava uvid u sva izvršena knjiženja. U samoj strukturi sistema nalazi se formalna i logička kontrola. Ova kontrola onemogućava formalno i logički pogrešna knjiženja, pa ne postoji mogućnost formalne ili računske greške ili stvaranja računovodstvene neravnoteže. Ova mogućnost takođe doprinosi efikasnosti interne i eksterne kontrole.
Funkcija logičke kontrole je ugrađena u Lidder, tako da program svaku aktivnost koja se na njemu obavlja, ne posmatra kao izolovanu i time ne dozvoljava knjiženja koja su u suprotnosti sa zakonima logike. Lidder ne dozvoljava da se, na primer, proda više robe nego što je ima na stanju u magacinu. Pored toga, Lidder odmah nudi informaciju o tome, u kom magacinu i po kojoj ceni ima konkretne robe, ili ako trenutno nema konkretne robe u okviru preduzeća, od koga je, u kojim količinama i po kojim cenama nabavljena. Lidder takođe ne dozvoljava knjiženja avansne fakture komitentu koji na svojoj analitici na avansima nema odgovarajuće stanje. Primera ima mnogo, a ovde smo u cilju ilustracije konkretne primene funkcije kontrole rada i unosa podataka dali samo par. Važno je napomenuti i to da se podaci koji se koriste za kontrolu uzimaju iz svih poslovnih funkcija preduzeća, a ne samo iz nekog dela poslovanja, što je moguće zahvaljujući jedinstvenom dizajnu Liddera kao JEDNOG programa koji obuhvata sve segmente poslovanja, za razliku od svih drugih proizvoda na tržištu koji su zapravo različiti programi koji koriste pojedine iste delove neke baze podataka, pa ne mogu znati baš sve detalje o nečemu što nije u njihovom “delokrugu” posla, dok Lidder može i to obilato koristi svuda.

 

1.6. Lidder u funkciji računovodstvene teorije

 

Lidder je kompleksan sistem baziran na dobrom poznavanju računovodstvene teorije i poštovanju osnovnih principa urednog knjigovodstva, koje propisuje računovodstvena teorija. Prilikom projektovanja sistema o ovim momentima je posebno vođeno računa i tvorci Liddera su stvorili program zasnovan na strogom poštovanju svih računovodstvenih principa, međunarodnih računovodstvenih standarda i zakonskih propisa. Praćenje razvoja računovodstvene teorije i računovodstvenih principa je osnovna prednost Liddera koja mu daje dodatnu dozu korisnosti i upotrebljivosti. Tvorci Liddera su shvatili ulogu znanja i značaj stalnog usavršavanja, napredovanja i usklađivanja sa stalnim napretkom nauke i tehnologije. Usavršavajući sebe, usavršili su svoj proizvod i u njega ugradili mnoga naučna saznanja iz oblasti računovodstva i finansija i to pod konstantnim pritiskom tržišta da stalno prave nekakve “praktično neophodne” izuzetke od principa sa kvazi-argumentima tipa “svi to rade”.

Primena pozitivnih i dokazanih principa uvek daje pozitivne rezultate koji nisu odmah vidljivi. Praksa koja zahteva stalno kršenje principa nije dobra praksa, i ako je ona jedina praksa u okviru koje se to preduzeće kreće, onda Lidder nije alat koji treba primenjivati, već je potrebno naći neki drugi, manje sofisticiran alat. Naravno, bolje bi bilo promeniti ravan u kojoj firma posluje, gde je moguće poslovati uz primenu pozitivnih principa knjigovodstva i poslovanja, i pritom nije, kako neki misle, isključena kreativnost u poslovanju, i gde primena principa donosi dugoročne pozitivne efekte.
Vrlo česta zabluda jeste tvrdnja da je nemoguće poslovati ako softver nema mogućnost brisanja proknjiženih promena, bilo direktno, bilo indirektno na neki prikriveni način: na primer, putem takozvanog “otknjižavanja” ili “promene proknjiženog naloga” ili “preuzimanja naloga u finansijsko” i tome slično. Firme koje to koriste uvek imaju problema oko sastavljanja bilansa, jer im se često ne slažu analitika i sintetika ili neki treći deo poslovanja sa nekim četvrtim… Te firme i ne znajući operišu na osnovu netačnih podataka, a rukovodstvo, ne znajući da je drugačije moguće, prihvata da zapravo radi na osnovu okvirnih izveštaja, jer isti ti izveštaji mogu biti “malo” drugačiji sledeće nedelje “kada se svi nalozi preuzmu” ili “ako se nešto promeni”. Ti izveštaji, čak iako se ništa ne promeni, neće biti tačni ni sledeće nedelje, jer tada neće biti preuzeti “nalozi od ove nedelje ili od danas”. Formalne i logičke kontrole u takvim programima su gore nego da ih nema, pošto daju da se prodaje i onoga čega nema, na primer, jer ne znaju da li nečega ima, obzirom da je moguće da u sledećem minutu ulaz koji je malopre imao neku količinu sada ili prestane da postoji ili postane izlaz! Na osnovu takve nekonzistentne i pre svega netačne baze neki programi prave i statistiku i izveštaje i sve greške, koje stalno prave, opravdavaju željom korisnika, kao da korisnici žele da im sve bude polupogrešno. Problem sa dozvoljavanjem brisanja je samo jedan od primera nepridržavanja principa koji proizvodi mnogostruke i dalekosežne posledice po poslovanje preduzeća. Naravno, može se i tako jer je na kraće staze tako lakše… ali to ne možete u Lidderu. Ko razume, shvatiće.

 

_________________
15 Vladimir Pantović, Slobodan Dinić, Dušan Starčević, Savremeno poslovanje i Internet tehnologije; uvod u digitalnu ekonomiju, Energoprojekt-INGraf, Beograd, 2002. str.215
16 Međunarodni standardi finansijskog izveštavanja: službeni tekstovi