Klikni ovde za pomoć kod unosa

POČETAK RADA U LIDDERu

Preporučen redosled i opis postupaka koje treba uraditi na samom početku rada sa Lidderom:

Naravno, podrazumeva se da je potrebno odvojiti posebno i kvalitetno vreme za sam start rada. Sam realan start će najverovatnije biti sa nekim od naših instruktora na obuci ali je vrlo poželjno da sam probaš sve što možeš: slučajno ništa ne možeš “pokvariti”. Igraj se, ispitaj “teren”! Zato postoji jedna firma poda nazivom DEMO preduzeće koja dolazi sa instalacijom. Na početku rada, nakon osnovnog upoznavanja, prvo što je potrebno uraditi je otvaranje naloga operaterima koji će raditi u Lidderu. Ova operacija je bitna zbog podešavanja opcija kojima Lidder omogućava svakom operateru da podesi radno okruženje onako kako njemu odgovara, ali je i obavezna iz tehničkih i sigurnosnih razloga. Prvi i jedini korisnik koji je automatski napravljen prilikom instalacije Liddera ima najviše, administratorske privilegije, a ulazna šifra mu je "demo". Dakle, treba otvoriti i druge naloge koje će koristiti operateri u Lidderu. Šifru "demo" treba promeniti i staviti na to mesto šifru glavnog knjigovođe i administratora sistema. Na drugom mestu treba da bude operater koji je ustvari zamenik prvog, a na trećem i ostalim mestima idu ostali operateri koji unose fakture i ostale dokumente i koji nemaju potrebe niti dozvolu da pristupaju svim funkcijama Liddera (npr. snimanje, brisanje preduzeća i sl.). Šifre se dodeljuju i menjaju iz menija SERVIS / OPCIJE / OPERATER. Pročitaj help za taj izbor iz menija i uradi podelu šifara na način kako je opisano tamo. Ne zaboravi da je šifra administratora sistema koja se tamo traži, po instalaciji, automatski nameštena na "demo".
Posle otvaranja naloga operaterima i određivanja prava pristupa ili sigurnosnog nivoa svakom od njih, potrebno je da svaki operater uđe u Lidder i podesi opcije onako kako mu odgovaraju. Praktično će svaki operater sebi prilagoditi opcije najbolje kroz sam rad u Lidderu, ali nije na odmet da se na početku upozna šta i kako je moguće podesiti, makar kroz čitanje helpa.
Druga oblast na koju treba obratiti pažnju u samom startu je raspodela, tj. podešavanje fizičkih lokacija za svako “skladište arhiva”. Skladišta arhiva ima četiri i to su prenosivo, lokalno, posebno i grupno skladište. Skladišta arhiva su ustvari posebna mesta (direktorijumi npr.) na disku koje je potrebno podesiti jednom da kasnije u toku rada sa arhivama firmi (sa sigurnosnim snimcima ili sa tehničkim prenošenjima baze firmi sa lokalnog računara na neki udaljeni) ne bi stalno morao da podešavaš ili biraš disk i direktorijum kod svakog snimanja. Dakle, jednom odredi koje skladište ti je na lokalnom računaru i stavi tu putanju kao putanju do lokalnog skladišta (u formi za rad sa arhivama, desnim klikom na tabulator željenog skladišta dobijaš mali panel za podešavanje parametara skladišta između kojih je i putanja do istog). Dalje, odredi na kom “disku” tj. slovu ti se pojavljuje fleš ili memorijska kartica ili nešto slično što koristiš kao prenosivo skladište i tu putanju stavi kao putanju za prenosivo skladište (pre nego što probaš da upišeš, priključi taj prenosivi uređaj), zatim odredi i dva direktorijuma za posebno i grupno skladište i to je to. Posebno skladište je, kako mu ime govori, na naki način posebno korisniku a ne Lidderu, a grupno skladište je u stvari putanja koja će se koristiti kada u Lidderu pokreneš snimanje svih firmi koje imaš otvorene. Ovde nećemo mnogo o arhiviranju i o specifičnostima grupnog arhiviranja, preporučujemo da za detalje pročitaš tekst Arhiviranje.
Nakon podešenih skladišta arhiva sledeće što treba na početku podesiti su printeri tj. pojedinačni printer izlazi u Lidderu. Po instalaciji Lidder ima podešena tri print izlaza i to tako što je prvi standardni, tj. default printer na sistemu, gde je print izlaz dva E-mail i print izlaz tri pretpostavljeni matrični 9 pinski štampač na portu LPT1. Za početak rada je dovoljno znati kakve sve printere imaš na raspolaganju i kako hoćeš da podesiš printer izlaze u Lidderu. Napominjemo da je print izlaz, slično kao i kod skladišta arhiva, ustvari unapred podešen skup raznih podešavanja za neki printer ili način štampanja iz Liddera koji kasnije koristiš samo pritiskom na redni broj tog seta, bez dosadnog biranja printera i određivanja raznih stvarčica pri svakoj štampi kao u svim drugim windows programima. Dakle, jednom je potrebno podesiti, na primer, da je na rednom broju četiri izlaz na E-mail i od tada ćeš iz bilo kog dela Liddera iz koga možeš nešto da odštampaš, pri pojavi dijaloga “pritisni enter kada je printer spreman” da pritisneš broj četiri pa enter čime ćeš zapravo napraviti e-mail preview verziju dokumenta gde je potrebno, ako je potrebno upisati adesu kome to šalješ i gotovo. Isto važi i za slanje na faks ili štampanje u PDF dokument na primer ili štampanje na kolor štampačima ili laserskim crno belim ili matričnim ... Samo jednim pritiskom na broj određuješ kvalitet i vrstu štampanja pa čak i izgled memoranduma ako si prethodno dobro podesio print izlaze iz Liddera. U okviru podešavanja printera, postoji mogućnost predefinisanja printer izlaza za određene vrste dokumenata, tako da fakture mogu uvek same da idu na printer u boji a nalozi za knjiženje na monohromatski laser, čak i bez pritiska posebnog tastera za preusmerenje štampe na neki izlaz. Nadamo se da smo dužinom teksta dovoljno naglasili važnost kvalitetnog planiranja rada u Lidderu, koji se dobrim delom sastoji od štampanja izlaznih i internih dokumenata te je kasniji rad sa printer izlazima, samo pritiskom na taster, vrlo bitan. Naravno da ne morate sve to da podesite, ali onda će te raditi kao i svaki drugi prosečan korisnik nekakvog programa – neefikasno, a znamo da niste zato počeli sa korišćenjem Liddera! Za detalje oko podešavanja printer izlaza pročitaj tekst Print izlazi.
Nakon podešenih printer izlaza, raspodele eventualnih višestrukih memoranduma po njima, potrebno je još pregledati par tehničkih opcija za terminal: Opcije terminala su uglavnom tehničke prirode i potrebno ih je menjati samo ako računar na kojem radiš ima slabije karakteristike od današnjih prosečnih računara (ne, to što je prodavac računara skupo naplatio i dobro nahvalio nije merilo po kome se određuju performanse računara. Čak naprotiv...). U svakom slučaju, ako primećuješ zastajkivanje ili kašnjenje u pojavljivanju polja za unos ili tome slične efekte sporog hardvera ili loše instaliranih drajvera, ili oba u kombinaciji, prvo probaj da otkloniš te dve stvari, a ako ti ne uspe (i prodavac i instalater tvrde da je sve savršeno... kao i uvek) u opcijama terminala uključuj opciju po opciju, tj. isključuj jednu po jednu funkciju, nakon što za operatera, tj. sebe, isključiš upotrebu pokretnih pozadina u svim slučajevima i utvrdiš da ni to nije pomoglo. Dakle, ovo bi trebalo raditi u retkim slučajevima, kada nema dovoljno memorije kada je magistrala na 133 ili na 100Mhz bez obzira na brzinu procesora ili kada je grafički čip neki Ati Radeon 7500 ili Nvidia Gforce MX 460 ili sporiji. Navedena klasa hardvera je prestala da se proizvodi 2005-te godine. Ako ipak moraš da intervenišeš na tehničkim opcijama terminala, predlažemo konsultaciju sa tehničkim osobljem podrške.
Što se tiče čisto tehničkih podešavanja, gore navedeni postupci pokrivaju sve što je potrebno, tako da nakon podešavanja istih možeš krenuti na deo posla zbog koga si i kupio Lidder Poslovno Radno Okruženje...na otvaranje i vođenje preduzeća:

Predlog i opis operacija koje treba uraditi na početku rada sa svakim preduzećem koje ćeš voditi kroz Lidder:

Preduzeće koje Lidder sam otvori pri instalaciji služi ti za test, tj. za razna probna knjiženja i slično.
Dakle, u meniju SERVIS / PREDUZEĆE / OTVARANJE NOVOG PREDUZEĆA biće ti postavljeno kontrolno pitanje o nastavku operacije, "Nastavljaš?". Kada jednom kreneš u otvaranje novog preduzeća, tj. kada potvrdno odgovoriš na kontrolno pitanje na početku, ne možeš se više vratiti, tj. prekinuti operaciju do završetka otvaranja. Ako slučajno kreneš da otvaraš preduzeće pa se predomisliš, ostavi Lidder da završi sa otvaranjem, pa onda idi na SERVIS / PROMENA FIRME, izaberi novootvorenu firmu i pritisni Delete i ako pozitivno odgovoriš na pitanje o brisanju firma će biti obrisana.
Po završetku otvaranja dobijaš obaveštenje da je baza za unos podataka novootvorene firme spremna za rad.
Po otvaranju firme treba otići u opciju SERVIS / PROMENA FIRME i odabrati novootvorenu firmu, da bi mogao da počneš sa podešavanjima i knjiženjima u istoj. Po promeni aktuelnog preduzeća na novootvoreno, potrebno je prvo odrediti da li novootvorenom preduzeću trebaju kataloški brojevi, i ako trebaju, treba ih definisati u šifarniku artikala POSTAVKE / ŠIFARNIK gde su neophodni, sa W komandom i opcijom "podešavanje šifarnika/delova šifre".
Kao što razgovorom sa odgovornim u preduzeću, kao i samom analizom potreba i načina poslovanja preduzeća možeš utvrditi da li je potrebno voditi knjige po mestima troška, isto tako možeš i moraš utvrditi potrebe i za sve ostale opcije koje se nalaze u opcijama za firmu i podesiti ih onako kako odgovara tom preduzeću. Objašnjenje za sve opciju možeš videti ovde Opcije.
Kontiranje i pravljenje više lista kontiranja, kao i otvaranje kontnog plana su bitne stvari za sam start kao što je bitno i sve gore navedeno. Samim tim se mora uraditi detaljno i kvalitetno, jer od početka zavisi kako će se kasnije i sa koliko vremena rešavati tekući poslovi. Kontiranje (POSTAVKE / KONTIRANJE / ...) može biti različito za svaku firmu koju vodiš, ali samo donekle, jer se treba držati i navika koje imaš da ne bi u svakom preduzeću morao da gledaš i da se podsećaš gde i na koji konto šta ide. Lidder ti pri otvaranju novog preduzeća kontiranje postavi na standardno, a ti onda u zavisnosti od potreba preduzeća menjaš samo ona konta koja ti ne odgovaraju iz nekog razloga. Drugu, treću i sledeće liste kontiranja treba da napraviš samo ako imaš potrebe da neke različite vrste poslova vodiš na različitim kontima, a nećeš da uključiš knjiženje sa mestom troška jer se ti poslovi npr. ne javljaju tako često, i sl. Sve u svemu potrebno je dobro definisati sve potrebe, tako da kasnije u radu ne dođe do situacija da nešto mnogo smeta pri radu a moglo je dobrim planiranjem da se eliminiše.
Ukoliko si uradio sva podešavanja po gore opisanom postupku, možemo da pređemo na sekciju "PRIPREMA ZA (KNJIGOVODSTVENI) START".