Klikni ovde za pomoć kod unosa

TEHNIČKA PITANJA

 

Među nebrojano različitih pitanja Lidder korisnika, za tebe smo izdvojili one sa najčešćim nedoumicama, kao i neke sa najkorisnijim odgovorima.

 

1. Kako da znam koji je operater proknjižio određeni dokument/nalog?
Za svaki proknjiženi nalog u Lidderu možete videti koji je operater taj nalog proknjižio, sa kog terminala, kog datuma i u koje vreme. U nalogu za knjiženje to je jedna od komandi koju ćeš naći u spisku komandi (razmaknica), a inače se te informacije mogu videti i u dnevniku knjiženja kada uključite prikaz više detalja.
2. Potrebno je da jednu fakturu pošaljem na više email adresa, pa bih i to da uradim iz Liddera, može li?
Lidder predlaže jednu email adresu komitenta, kada je faktura u pitanju, ali ti iz spiska koji se dobija u polju za unos adrese, možeš dobiti sve njegove email adrese (i adrese zaposlenih i adrese njegovih poslovnica, ako si ih unosio), pa slobodno, pored osnovne email adrese dodaj još neku dodatnu, ali odvoji je obavezno sa ; (tačka zarez).
3. Kako da promenim definicije podataka neophodnih za obračun zarada i drugih primanja (propisane iznose i šifarnike Poreske uprave) u obračunu isplata - platama?
Mi vodimo računa o tome, ti ne moraš menjati definicije. Potrebno je samo da ih preuzmeš automatski iz Lidder-a u sekciji „Tekući obračun“ na šta će ti Lidder sam upozoravati ukoliko postoje definicije novije od onih koje koristiš.
Ukoliko želiš da promeniš neku standardnu definiciju, iz nekog posebnog razloga, to uvek možeš uz uputstvo koje je napisano u Lidder helpu. Promena standardne definicije šifarnika PU podrazumeva dodatni rad i znanje (kako tehničko tako i praćenje promena u PU) koji inače obezbeđujemo mi kroz Lidder klub, ali je svakako dostupno i tebi.
4. Kako da na terminalima postavim novu verziju Liddera?
Novu verziju preuzimaš samo na serveru i ona se automatski instalira i automatski propagira kroz mrežu na sve računare koji imaju instaliran Lidder. Novu verziju preuzimaš onda kada ti to odgovara, jer ne zavisiš od našeg rasporeda. Nakon što preuzmeš novu verziju na server, Lidder će nastaviti sa radom, a tek kada završiš sa poslom i ponovo uđeš u program (obično ujutru), on će sam potrošiti 30ak sekundi i instalirati na serveru i na terminalima sve što je potrebno u vezi sa novom verzije.
5. Zašto ne mogu da snimam na prenosivo skladište posle zamene fleša novim? Kaže mi da putanja ne postoji, a stavio sam fleš?
Verovatno ti je uključena opcija za snimanje na tom skladištu po danima. To znači da na flešu treba da imaš poddirektorijume Pon, Uto, Sre i tako dalje. Lidder može da ti pomogne da inicijalizujete fleš za arhiviranje po danima. To se radi tako što kliknete na taster „napravi dane“ koji se nalazi u opcijama firme za arhiviranje u skladište na kome koristite fleš. Ako ste operaciju uspešno uradili test polje sa putanjom će, nakon klika na taster "test", biti bledo zelene boje.
6. Da li mogu da vodim šifarnik sa više karaktera od trenutnih 4 u Lidderu?
U Lidder-u šifarnik svake grupe konta može imati do 18 karaktera, sa još dodatnih 6 mesta za fiksni deo šifre i sa još dosta različitih mogućnosti koje u drugim programima na tržištu ne postoje, jer Lidder inkorporira asortimanske grupe i druge podatke u delove šifre tako da se sam rad značajno ubrzava, a nema više potrebe za dodatnim šifarnikom za asortiman.
7. Nakon tehničke intervencije zamene rutera radi mi samo Lidder server, terminali ne mogu da se priključe, dobijaju poruku „Proveri mrežu“?
Promenjena tije ip adresa servera ili kompletan mrežni opseg u kom se nalazi vaš server. Potrebno je vratiti da adresa servera bude ista kao ona koju je imao pre zamene rutera ili intervenisati u konfiguracionom fajlu svakog terminala i promeniti serversku ip adresu na postojeću, novu. Tu intervenciju možemo uraditi mi ili oni koji su menjali ruter i promenili adrese računara. Svakako je to kratka intervencija.
8. Iz Liddera šaljem mejlom direktno, štampam na printeru kod direktora, sekretarice i na mom prineteru, a koristim i PDF printer, kada mi kako odgovara. Da li mogu da dodam da mogu da štampam direktno iz Lidder-a na još jedan kolor štampač u sali za prezentacije?
Lidder možemo podesiti da radi direktno (bez biranja štampača u Windowsu pre svake štampe) sa do 9 različitih štampača za direktno štampanje iz Lidder-a. To znači da ti možeš dodati još 4 printer izlaza na svojih 5 postojećih, pa tako i taj koji ti treba. Pošto je taj u boji, Lidder će se prilagoditi njegovim mogućnostima, i slaće tamo grafiku prilagođenu njemu, ako imaš posebne potrebe u tim situacijama.
9. Radim na dva računara, nekad na jednom, a nekad na drugom. Da li mogu na oba da imam Lidder?
U isto vreme može biti startovano onoliko Lidder-a koliko si licenci kupio, a na svim računarima može biti instaliran i funkcionalan. Lidder može lako i brzo voditi više firmi i više godina firme u isto vreme i nije potrebno da imaš više Liddera na jednom računaru, a kada je reč o radu u mreži, možeš imati Lidder instaliran na više računara/terminala, ali ćeš u isto vreme moći da se spojiš na server samo sa onoliko terminala koliko si licenci kupio. Ako imaš dve licence, moći ćeš raditi na dva računara istovremeno.
Dakle, u tom slučaju možeš imati Lidder na oba računara, ali ako želiš da istovremeno radiš na oba biće ti potrebne dve licence, a inače ti je dovoljna jedna.
10. Kako da slike svojih artikala iz Liddera ubacim u Lidder 10 automatski veleprodajni portal?
U opcijama web portala, u dodatnim podacima koji će se naći uz svaki artikal, uključi opciju fotografije (koja se nalazi pored opcija garancije, deklaracije, dodatna uputstva, cenovnika) i Lidder će pri sledećem zakazanom ili ručnom prenosu podataka na B2B sam preneti sve što je potrebno. U današnje vreme B2B portal bez slika nije dobra stvar i zato obavezno uključi rad sa slikama i na B2Bu, ako to nisi već uradio. Što pre!
11. Instalirali su mi novi antivirusni softver, Lidder terminali su prestali da rade i upozoravaju me da imam instaliran antivirusni softver koji treba konfigurisati?
Svi antivirusni programi imaju mogućnost stavljanja programa u specijalnu listu koju antivirusni softver neće usporavati, tj. neće stalno proveravati. Neki antivirusni programi, ako nisu dobro podešeni, usporavaju rad računara i do 80%, dok u nekim slučajevima uzrokuju čak i greške u radu. Kada Lidder kaže da ne može da radi zbog antivirusa, u istoj poruci on i ponudi da pritisnete "F1" i dobijete detaljno uputstvo.
U help sistemu Liddera u odeljku "Instalacija/Podešavanje antivirusnih programa" imate opisana potrebna podešavanja za dobijanje optimalnih rezultata rada. Ovo bi trebalo da rade administratori sistema, tj. ljudi koji se razumeju u ovaj posao i koji razumeju tehničke detalje i opasnosti kod pogrešnog podešavanja antivirusnog softvera. Nikad nije dovoljno samo instalirati neki, bilo koji, antivirusni softver! Treba ga i podesiti da bi Vam bio od koristi, a ne da ti računar radi brzinom ranjenog puža, a da ipak ne bude zaštićen što je, na žalost, čest slučaj. Ukoliko nemaš stručne ljude, nazovi nas, pomoći ćemo ti.
12. Kako da znam zašto mi se terminal ne može spojiti sa serverom? Nešto je pisalo na ekranu, ali nisam pročitao.
Lidder precizno ispiše, na srpskom jeziku, šta nije u redu u mrežnoj komunikaciji onda kada problem postoji. Nejčešće je problem antivirus koji lokalni stručnjaci ne podese kako treba. Lidder ti na ekranu napiše razlog prekida spajanja na server i ponudi vrlo detaljnu pomoć pritiskom na "F1", kada je reč o antivirusnom programu. Ređe je problem to što je rekonfigurisan firewall na serveru ili neko drugo mrežno podešavanje bez konsultacije sa (detaljnim) Lidder helpom ili sa Lidder podrškom.
13. Imam nov štampač, instaliran je i u Windowsu radi. Šta je potrebno da bih štampao na njemu i iz Liddera?
Potreban je samo jedan klik u opcijama terminala za štampu gde ćeš taj štampač izabrati iz spiska instaliranih štampača u operativnom sistemu. Detaljnije pogledajte u helpu, ali jasno je i bez njega: Ideš u Servis, pa opcije terminala, potom opcije štampe, i u odabiru printer izlaza na kom želiš da taj printer bude iz spiska Windows printera odaberi taj novi printer. Podesi eventualno na istoj strani i razne opcije za taj printer i daj mu neko smisleno ime da ti kasniji rad bude lakši. I to je to!
14. Koliko mi treba prostora za backup podataka iz Liddera? Koliki eksterni disk da uzmem?
Spakovana, kompletna baza firme koja se radi u Lidderu, a ima preko milion poslovnih promena i više od 200 zaposlenih na platnom spisku, zauzima 50MB! Tako da je najmanji fleš koji može da se nađe na tržištu - prevelik. Neke baš velike firme koje imaju na desetine hiljada fotografija i druge dokumentacije po artiklima mogu zauzeti i nešto više, ali preko 1GB ni njima ne treba. Ako koristiš Lidder kao dokument menadžer u tvojoj firmi, onda veličina baze direktno zavisi od toga kakve sve dokumente i koliko pažljivo koristiš u poslovanju. Opet, uz slušanje naših smernica, to ne bude nikakakv problem za današnje standarde, pa onda možeš kupovati uređaje sa malim kapacitetima, ali visokog kvaliteta za istu cenu.
15. Da li je moguće učitati arhivu firme koja je napravljena pre 15 godina?
Možeš je učitati bez ikakvih problema u najnovijoj verziji Liddera. Lidder ima direktnu kompatibilnost sa arhivama starim do 15 godina, a ukoliko su ti baze aktivne na računaru, možeš bez problema ući i u poslovnu 1992. godinu i gledati podatke. Učitavanje arhiva firmi iz 1992 godine jeste moguće, ali potrebno je da imate neke međuverzije Liddera, u čemu ti možemo mi pomoći. Da ponovimo, ukoliko ste ih držali aktivnim na serveru, sve će biit ok.
Jedan Lidder server može imati skoro neograničen broj aktivnih baza i poslovnih godina, a u praksi smo testirali do 1000 firmi po jednom serveru. Za broj baza koji je veći od 500, u agencijama, treba imati razumno dobar hardver, ne može se tako nešto dovoljno brzo raditi na lošijim i jefitnijim, običnim računarima. Tj. može, ali onda prelaz iz godine u godinu ili iz firme u firmu, traje po minut.
16. Da li je potrebno da vas čekam da bih otvorio novu godinu i uradio završni?
Ni slučajno! Naša politika je da budeš samostalan i da se što manje čujemo, jer samim tim i ti i mi imamo više vremena za kvalitetan i neometan rad. Možeš da praviš završne obračune na koliko god firmi i koliko god puta želiš, sve dok ne budeš zadovoljan. Ne zavisiš od programera, niti od Lidder podrške. Pritom, kada smo već kod završnih, pošto si novi korisnik, kada radiš završne obrade u Lidderu planirano vreme koje si navikao da potrošiš u prethodnom modularnom programu, možeš komotno skratiti na pola. Javi nam se svakako posle prvog završnog da proverimo da li je tako :)
17. Ne mogu da otvorim PDF fajlove koje pravim iz Liddera. Imam Adobe Reader pdf čitač.
Imaš Adobe pdf čitač u verziji manjoj od v9. Instaliraj najnoviji PDF čitač (Adobe reader DC) i nećeš više imati ovaj problem.
18. Kako da stavim novu verziju na Lidder server, ako trenutno na serveru nemam internet?
Imaš mogućnost da u meniju, gde preuzimaš novu verziju, na nekom od terminala koji ima internet uključiš dodatne opcije u koraku br. 3, gde ćeš preuzeti novu verziju na prenosivi disk (fleš) i zatim iskoristiti na serveru učitavanjem nove verzije sa "lokalnog diska", odnosno prenosivog diska (fleša).
19. Komercijalista ne može da se uloguje kao kupac na b2b.nd.rs veleprodajnom automatskom portalu, zašto?
Potrebno je uključiti opciju „Omogući komercijalistima na portalu da mogu naručivati robu umesto kupca“ u opcijama web portala za firmu. Rad će im biti praktično isti, ali će Lidder taj način prepoznavati kao da je kupac sam naručio robu na B2B portalu, s tim da će dokument ipak biti pripisan komercijalisti.
20. Da li Lidder radi sa bar-kodovima? Ako radi, da li može da štampa nalepnice i pretražuje artikle po samim bar-kodovima?
Lidder radi sa bar-kodovima. Potrebno je za određeni konto npr. 1320 ili 1340, uključiš da konto radi sa bar-kodovima i za svaki artikal uneti bar-kod. Artikli se mogu pretraživati po bar-kodu ukoliko ga ima, a nalepnice se mogu štampati u različitim veličinama. Takođe je moguće da u fakturi pored naziva artikla stoji i bar-kod, ukoliko uključiš odgovarajuću opciju za taj šifarnik i magacin, i kada podesiš izgled šifre kod podešavanja štampanja delova šifara u šifarniku.
Bar-kodovi se mogu štampati uz šifru, posle šifre ili posle dela šifre, ili pak samostalno, zavisno od toga kako si podesio štampu šifarnika. Bar-kodovi su najčešće korišćen metod za prepoznavanje artikala kod importa iz drugih programa i treba ih koristiti. Lidder može da pronalazi artikle i po bar-kodu, a ne samo po internoj šifri, nazivu, opisu i slično. Čak, jedan artikal može imati dva bar-koda, što se u praksi dešava, ali tu budite pažljivi jer lako može doći do greške.
21. Da li moram da upisujem ručno bar-kod za svaki artikal ili mogu nekako da ih importujem?
Bar-kodove možeš da importuješ iz Excel-a (Detaljnije možeš da vidiš u sekciji Dodaci/ExportImport/EXCEL import šifarnika), ukoliko imaš šifru ili naziv, pa bar-kod u kolonama. Ovaj raspored je neophodan kako bi Lidder znao uz koji artikal da stavi koji bar-kod.
22. Ako imam više memoranduma, da li mogu da podesim da kad štampam na nekom drugom printer izlazu uzima taj drugi memorandum u obzir? I do koliko različitih memoranduma mogu da imam?
Naravno da može, za svaki štampač je samo potrebno postaviti podrazumevani memorandum. Možeš imati neograničen broj memoranduma, a aktivnih do 9, koliko ima štampača u Lidderu. Postoje i alternativni memorandumi, koji se vezuju za mesto poslovanja firme, pa ukoliko imaš poslovnicu u drugom gradu koja ima drugačije podatke na memorandumu, možeš to pridružiti terminalima koji rade u tom gradu i Lidder će sam, u zavisnosti od odabranog mesta poslovanja, primeniti odgovarajući memorandum bez da ti nešto ručno menjaš.
23. Slučajno smo obrisali firmu iz spiska firmi, šta sad da radimo? Da li postoji način da se obrisana firma vrati?
Lidder pre svakog brisanja uradi sigurnosno arhiviranje, upravo da se ne bi desilo da izgubiš podatke neke firme slučajnim brisanjem. Firma koju si obrisao se nalazi u lokalnom skladištu pod datumom brisanja i slobodno možeš da je učitaš tako što ćeš otići na Promena firme/Arhive firmi/Lokalno skladište, pa potom desni klik na određenu firmu, koju si nehotice obrisao, i na kraju klik na „Učitaj“.
24. Lidder Cloud skladište mi se napunilo, nemam više mesta za snimanje firmi, šta da radim?
Možeš pojedinačno brisati firme sa Cloud skladišta (firme koje ti više nisu potrebne), kako bi oslobodio mesto za snimanje novih ili možeš povećati kapacitet svog Cloud skladišta doplatom.
25. Kada se radi faktura usluga, da li uvek mora da se kuca usluga ispočetka ili može nekako da se snimi zajedno sa cenom, jer su usluge koje vršimo tipske pa ne želimo stalno da ih kucamo iz početka?
U Lidderu možeš imati šifarnik usluga. To su šifrirane usluge koje se nalaze na kontu 7770 i kad ih jednom snimiš sa cenom uvek ih možeš izabrati, po istom principu kao i artikle. Takođe, ako ne želiš da šifriraš usluge, pri unosu standardne usluge, kada ostaviš tekst praznim, Lidder će ti ponuditi poslednji uneti tekst usluge, a moći ćeš strelicama da odabereš bilo koji prethodno unet tekst usluge. Takođe, u samom unosu teksta možeš koristiti komandu za učitavanje teksta iz neke datoteke, pa to može biti još jedan način za unos često ponavljanih opisa. Odaberite način koji ti najviše odgovara.
26. Da li svakog dana u Lidderu moram da upisujem kurs evra?
Lidder može sam, automatski da preuzima i ažurira kurs svakog dana kad uđeš u Lidder, direktnim povezivanjem sa servisom NBS-a. Da bi to radio potrebno je da kod Servis/Opcije/Terminal uključiš opciju „Ovaj računar se koristi za automatski update kursne liste putem NBS web servisa“ i nakon toga ideš na „OK/snimi izmene“.
Ti i pored ovoga možeš ručno unositi kurs, ali je najbolje da to ne radiš jer za jedan dan treba imati samo jedan kurs i taj kurs NE TREBA da bude kurs sa carine, jer tako praviš greške u računovodstvu. Lidder ima sistem kojim rešava kašnjenje carine u promeni kursa tako da PDV bude dobar, a da kurs ipak ostane kurs NBSa radi tačnosti računovodstva.
27. Hoću da učitam jednu arhivu, ali pri učitavanju mi prikazuje katančić pored imena firme i ne dozvoljava mi da je učitam?
Firma je prilikom arhiviranja zaštićena šifrom koju moraš znati kako bi arhivu učitao. Postavljanje šifre na arhive nije obavezno, ali je korisno za slučaj da neko neovlašćen dođe u posed arhive. Šifra za sve arhve koje ti Lidder pravi se postavlja u opcijama terminala, u sekciji arhiviranje. Ako šifru ne znaš, arhivu nećeš moći da učitaš.
28. Kako da izvezem sva ovogodišnja knjiženja za komitenta koji odlazi od mene?
U meniju Pregled/Dokumenata/Ostalo/Dnevnik knjiženja, možeš dobiti kompletan dnevnik knjiženja te firme u zadatom periodu. Možeš ga exportovati u željenom formatu ili odštampati u PDFu i poslati email-om, direktno iz Liddera. Polja koja želiš da izvezeš, slobodno odaberi i rasporedi onako kako misliš da će najviše odgovarati primeni tih podataka. Ako su podaci samo za gledanje, iskoristite Dnevnik knjiženja za pregled jer su podaci prilagođeniji pregledu od strane ljudi i izvezite u PDF. Ukoliko će ti podaci biti korišćeni za import u drugi program, odaberi dnevnik knjiženja i odaberi kolone koje ti traže, a nakon toga izvezite u XLS, XML, CSV, TXT ili slično.
29. Kako da štampam fakturu za izvoz tako da na njoj budu dodatni podaci, kao što su SWIFT i IBAN?
To bi moglo da se reši dodatnom verzijom memoranduma u kojoj ćeš dodati te podatke (SWIFT i IBAN, ili po potrebi neki drugi dodatni podatak) i onda pri štampi birati sa kojom verzijom memoranduma će faktura biti odštampana.
30. Imam uključenu opciju da radim sa LOT oznakama. Potrebno mi je da vidim u kojim se sve dokumentima nalazi jedan određeni LOT?
Sledljvost artikala, takozvana LOT oznaka artikala, može se videti u pregledu specifikacija LOT oznaka, tako što ćeš u filteru odabrati željenu LOT oznaku i znaćeš gde se sve pojavio taj artikal i u kojim dokumentima u vašoj firmi.
31. Da li konti okvir može da bude na Nemačkom jeziku?
U kontnom okviru, pomoću komande "V", dobijaš mogućnost prikaza kontnog okvira na Engleskom i Nemačkom jeziku. Komande za rad sa prevodima, ako fabrički prevod nije pokrio sva konta koja tebi trebaju, možeš dobiti dok se nalaziš u kontnom planu ili desnim tasterom miša. Kada jednom selektuješ jezik u kontnom planu, taj izbor traje dok ne promeniš firmu ili izađeš iz Liddera posle čega se vraća na Srpski. Dok je odabrani jezik Engleski, štampa i pregled naziva konta, u bruto bilansu i nekim izveštajima koji koriste nazive konta, će biti u odabranom jeziku.
32. Koja beše komanda koju sam koristio pri ispisu iznosa u doba hiper inflacije, kada je unos od 12 – 13 nula bio redovna pojava?
Dok unosiš iznos pritisni taster "M" i dobićeš unete tri nule (000), pa ćeš tako lako i bez greške i dalje upisivati milione, kada treba.
33. Kako da na memorandumu za svoju firmu u Lidderu, dodam ili izbacim neke podatke?
Ukoliko znaš da edituješ slike, bilo kojim alatom za obradu slika, onda možeš samostalno da menjaš šta god želiš na memorandumu. Nazovi nas i reći ćemo ti gde treba da se nalaze i u kom formatu i rezoluciji treba da budu datoteke sa grafikom koju si pripremio. Ukoliko ne znaš ili nisi u mogućnosti da sami grafički obradiš memorandum, pošalji nam nove podatke i u istom danu ćeš imati izmene na memorandumu koji će te spremno čekati na tvom cloud skladištu i koji ćeš preuzeti jednim klikom.
34. Da li svaki operater u Lidderu mora imati svoju šifru za ulazak u Lidder?
Da. Svaki Lidder korisnik mora imati šifru da bi Lidder znao kako tom korisniku da namesti radno okruženje u programu, bez obzira na kom se Lidder terminalu operater nalazi. Svaki operater ima svoje opcije i podešavanja, i bez obzira na to na kom se terminalu uloguje, njegove opcije u Lidderu ga "prate" (roaming profile) i usklađuju se sa opcijama firme i terminala na kome trenutno radi, tako da se dobija okruženje koje je na najbolji način prilagođeno operateru – čoveku koji radi.
35. Kako da zabranim nekome da vidi obračun plata?
U Lidderu možeš zabraniti svaku stavku menija na više nivoa. Možeš zabraniti na nivou operatera, na nivou terminala na kojem se radi i na nivou firme. Da bi nekom korisniku Liddera bio zabranjen rad u platama potrebno je da u opcijama za operatera, kod zabrana čekiraš sve opcije u vezi sa zabranom obrade plata. Takva zabrana će važiti za tog operatera, bez obzira na kom se terminalu uloguje. Takođe, moguće je zabraniti i da se sa nekog terminala koji je npr. u magacinu, bez obzira na to ko se na njemu loguje, neke stvari jednostavno ne mogu videti. To iz opcija može učiniti administrator Liddera (prvi operater sa sigurnosnim nivoom 1). Novootvoreni operateri kojima dodeliš generalni sigurnosni nivo veći od 3 po defaultu neće imati pristup osetljivijim delovima poslovanja, ali ti sam možeš podešavati detalje.
36. Kako da znam da li je poslat email iz Lidderovog direktnog email servisa?
Ukoliko želiš da budeš sigurni da je tvoj email poslat nekom klijentu, možeš u Lidderovim email opcijama, u polju „Email na koji se šalje kopija poslatih mejlova(bcc)“ upisati tvoj email, pa će Lidder sve mejlove koje šalje, kao kopiju slati i na email adresu koju si upisao u ovom polju. Taj mail treba da bude neki tvoj posebni mail na koji će stizati potvrde svega što si iz Liddera slalo. Obrati pažnju na to da će tamo stizati i svi poslati mailovi sa isplatnim listićima za isplatu zarada, kao i drugi možda osetljivi dopisi koje šalješ iz Liddera, zbog čega taj mail ne treba da bude mail koji svi čitaju.
37. Kako da arhiviram sve firme koje vodim u agenciji, odnosno, kako da uradim backup podataka?
Arhiviranje svake pojedinačne firme možeš vršiti iz menija Servis/Preduzeće/Arhiviranje, na neko odabrano skladište podataka (ima ih ukupno četiri, plus jedno cloud skladište), ali za agencije postoji poseban način koji omogućava da odjednom arhiviraš SVE firme u kojima imaš promene u odnosu na prethodno arhiviranje. Taj postupak podrazumeva odabir grupnog skladišta, čime se dobija grupno arhiviranje. Grupno arhiviranje firmi se podešava u meniju „arhiviranje“ koji se nalazi u opcijama terminala.
Za agencije je najzanimljiviji detalj podešavanje grupnog arhiviranja u neko određeno vreme, po danima u nedelji. Na taj način dobijaš to da Lidder server u neko zakazano vreme (recimo uveče, nakon vašeg radnog vremena) sam snimi sve firme koje su imale promene u odnosu na prethodno snimanje i da ih automatski dodatno prebaci i na Cloud skladište (koje dobijaš članstvom u Lidder klubu), a da se zatim čak i sam server, kao računar, isključi štedeći električnu energiju do sutra kada će opet biti na usluzi.
38. Kako da u Lidderu namestim da iznos na fakturi ima više od dve decimale?
U opcijama za firmu možeš podesiti za finansijske iznose broj decimala do 8 mesta, a to takođe može posebno da se podesi i za količine. Oba podešavanja se nalaze u opcijama firme. Ukoliko ti je promena broja decimala potrebna samo privremeno, za jedan dokument npr, možete iskoristiti komandu "M" iz glavnog menija koja ne menja opciju za celu firmu i svima, već samo lokalno na tom terminalu i samo u toj sesiji.
39. Od vas smo dobili pripremljen memorandum. Kako da podesimo memorandum za štampu u Lidderu?
Jednim klikom. Pošto svaki član Lidder kluba ima svoj prostor na jednom od naših cloud servera, tu postavljamo memorandum i na tebi je samo da pritisneš download dugme u memorandum opcijama za firmu i dobićeš tvoj memorandum spreman za primenu na svim dokumentima gde je primenjiv, kao i profilnu sliku firme i pripremu tvog logo znaka za štampu na kovertama, što Lidder takođe može uraditi. Koverte se sve ređe koriste, ali to ne znači da ne treba da budu lepo opremljene tvojim znakom.
40. Koji operativni sistem preporučujete za Lidder?
Lidder radi na PRO Windows operativnim sistemima. Windows 7 PRO sp2, Windows 8.1 PRO, Windows 10 PRO, ako radi u mreži. Za solo instalacije dovoljan je bilo koji od navedenih OS. Lidder, eksperimentalno, radi i pod Mac OS u okviru Windows simulatora (Parallels Desktop) bez problema, ali to ipak ne preporučujemo za profesionalnu primenu, no ipak može biti vrlo korisno za vežbu i učenje.
41. Dobio sam poruku „Razlika između lokalnog vremena i vremena na serveru je prevelika“. U čemu je problem?
Ovaj redak slučaj se može desiti ako terminal nije u istoj vremenskoj zoni u kojoj je server. Da bi bilo koja mreža računara i protok podataka u njoj, stabilno funkcionisali, potrebno je da svi računari u lokalnoj računarskoj mreži budu u istoj vremenskoj zoni i sinhronizovani do u sekundu. To obično obezbeđuju domenski kontroleri na mreži ili Lidder server, ako mreža nije domenska. Vrlo retko može da se desi i da je problem to što je na računaru, serveru ili tom terminalu, oslabila baterija koja služi da održi datum i vreme i onda kada su računari isključeni. Ako ste sigurni da sami niste pokušali da menjate vreme ili vremensku zonu ručno na terminalu, onda ste najverovatnije imali problem sa napajanjem računara ili mreže, a problem može biti i računar koji treba zameniti.
42. Treba da prebacim Lidder sa jednog računara na kome je Lidder, na drugi. Kako?
Svakako sa svog računara treba da najpre, u razgovoru s našom podrškom, uklonite licencu za Lidder kraćim postupkom kroz koji bismo te proveli – sve se radi iz Liddera, ne plašite se. Nadalje, postoji nekoliko rešenja.
PRVO je da kliknete na taster „Online podrška“ koji se nalazi u Lidder opcijama i prepustite sve stručnim licima Liddera koja će za 15-tak minuta završti posao preko ugrađenog licencnog Teamviewera u Lidder.
DRUGO rešenje je da Vaš administrator pročita uputstvo u vezi sa instalacijom Liddera i postupi po njemu. Uputstvo sa svim detaljima za administratore, kao i za sve ostalo, dobijaš bilo gde u Lidderu pritiskom na "F1".
TREĆE rešenje je da, ukoliko si član Lidder kluba, besplatno dobijaš našu uslugu reinstalacije Liddera ako donesete računar/e u naše prostorije gde ćemo uraditi sve što je potrebno kako bi nastavio rad u Lidderu, na novom sistemu.
43. U procesu preuzimanja nove verzije Liddera, dobijam poruku sistema “Socket error 10060” i odmah zatim da nova verzija nije preneta na računar. Pomoć?
Ova greška ukazuje na problem u kvalitetu tvoje internet veze. Ako nije tehnički problem u tvom mrežnom harveru, onda gledaj da tražiš od dobavljača internet usluga paket koji za tehniku prenosa podataka koristi kabl, nikako „wireless“ tj. bežični prenos podataka. Tehnički je moguće da provajder trenutno nema dobru vezu ka našem primarnom serveru, pa preuzmi novu verziju sa našeg alternativnog servera. Internet infrastruktura kod nas u zemlji nije baš 100% stabilna i zato nova verzija Liddera postoji na dva geografski odvojena servera.
44. Nestale su mi horizontalne linije pri štampi kalkulacija?
Isključio si opciju „Horizontalne linije u nalozima, kalkulacijama i karticama“ koja služi da se pri štampanju naloga, ulaznih kalkulacija i kartica, odštampaju i horizontalne linije između stavki, a zbog bolje preglednosti dokumenta. Opcija se nalazi u opcijama štampe za svaki terminal posebno, jer nekome je tako – sa horizontalnim linijama među redovima, preglednije, dok nekima nije.
45. Izgleda da ću morati da reinstaliram Windows operativni sistem na svom računaru zbog virusa. Na šta treba da obratim pažnju kada je reč o Lidderu?
Neophodno je da sačuvaš/snimiš sve podatke, svih firmi iz Liddera, ako to već nisi redovno radio. Drugo, ako već nisi, uradi i arhiviranje sistema pa tek onda daj stručnjacima da reinstaliraju ceo Windows, za svaki slučaj. Po našoj preporuci, Lidder se obično nalazi na D: particiji, pa oni u tim slučajevima imaju manje posla, ali ukoliko instalateri ne ispoštuju preporuku i sve stave nekom prilikom na istu C: particiju, potrebno je pre reinstalacije prekopirati ceo direktorijum sa celom substrukturom negde, i posle ga vratiti baš onakvog kakav je bio. Nakon tehničke intervencije i reinstalacije, te vraćanja Lidder datoteka i strukture direktorijuma, nazovi nas radi eventualne reaktivacije Liddera na tom novom računaru, ako ti to Lidder traži. Ti si samostalan u ovoj operaciji, ali smo tu da pomognemo.
46. Kupili smo računar i želimo da na ovaj novi prebacimo Lidder terminal sa starog računara. Šta je potrebno da se uradi da bi Lidder i dalje funkcionisao?
Administrator treba da prekopira ceo Lidder direktorijum na novi računar, da otvori isti nalog kao na starom računaru, sa starom šifrom, potom još da stavi Lidder u listu izuzetaka u antivirusnom programu i sve će funkcionisati. Detaljnije možeš videti u helpu, u delu instalacija.
47. Štampam dužu fakturu koja prelazi na drugi list, i dve stavke artikala mi „proguta“ pri kraju prve strane?
Ovaj problem možeš imati ako u drajveru štampača u operativnom sistemu nije konfigurisano da štampaš na A4 papiru. Ukoliko nisi u mogućnosti da konfigurišeš štampač na sistemu, Lidder ima rešenje i za te slučajeve. Otići ćeš u opcije za firmu i smanjićeš broj u polju „Prelomna linija za fakture“, pa će Lidder ranije preći sa štampom na sledeću stranu. Pravo rešenje je podešavanje drajvera štampača u sistemu, što možeš tražiti od firme koja ti održava IT opremu ili potražiti Team Viewer sesiju od Lidder Monolita u sekciji online podrška koja se nalazi u opcijama...
Ovaj problem možeš imati ako u drajveru štampača u operativnom sistemu nije konfigurisano da štampate na A4 papiru. Ukoliko nisi u mogućnosti da konfigurišeš štampač na sistemu, Lidder ima rešenje i za te slučajeve. Otići ćeš u opcije za firmu i smanjićeš broj u polju „Prelomna linija za fakture“, pa će Lidder ranije preći sa štampom na sledeću stranu. Pravo rešenje je podešavanje drajvera štampača u sistemu, što možeš tražiti od firme koja ti održava IT opremu ili potražiti Team Viewer sesiju od Lidder Monolita u sekciji online podrška koja se nalazi u opcijama...
48. Treba mi da napisem neko ovlašćenje na memorandumu, a nemam iskustvo sa Wordom i nameštanjem memoranduma u njemu? Može li to iz Liddera?
U Lidderu postoji tekst editor još od 1992. kada još nisu postojali ni Word, ni Windows. :) Da bi napisao neki tekst, potrebno je otići u SERVIS/OSTALO/TEKST EDIT. Ukoliko imaš napravljen memorandum, koji je ugrađen u Lidder, komandom "Ctrl+P" ćeš iz text editora odštampati text koji pišeš na memorandumu, s tim da će Lidder prvo pitati za komitenta kome šalješ ovaj dokument zbog adrese i podataka komitenta. Takav dopis možeš poslati direktno na mail putem Lidder direkt mail servisa, gde će PDF sa tekstom na memorandumu stići na mail komitenta odmah, ili ga možeš odštampati i staviti u kovertu koja takođe može imati tvoj logotip koji Lidder može odštampati komandom "Ctrl+K" iz odabira komitenata.
49. Podesio sam region i format ali mi se i dalje datum pogrešno prijavljuje. Šta da radim?
Ovaj problem možeš imati ako je neko menjao "short date" i "long date" u okviru fabričkih podešavanja Fortmata "Serbian (Latin, Serbia)". Fabrička podešavanja u okviru formata možeš videti u sekciji "instalacija/Podešavanje jezika" na slici "slika 1.4", potrebno je da sve bude identično kako bi datum bio ispravno napisan.
50. Kako da podesim da Lidder automatski štampa QR kôd za instant plaćanje?
IPS QR kôd NBS-a za brzo plaćanje se može štampati samo na izlaznim dokumentima - prema kupcima. Uključivanjem pojedinačnih opcija u delu Servis/Opcije/Firma/NBS IPS QR kôd, definišete na kojim od ponuđenih vrsta dokumenata želite da se štampa QR kôd i to mogu biti ponude, profakture i fakture, odnosno, predračuni i računi. Dodatno, položaj QR kôda na dokumentu definišete smanjivanjem ili povećavanjem broja milimetara koji označavaju udaljenost QR kôda od leve, odnosno, od gornje margine dokumenta. Istovremeno, ukoliko želite da boju štampe QR kôda uskladite sa svojim memorandumom, to ćete učiniti odabirom jedne od boja iz ponuđene liste.
Uslov za korišćenje NBS QR kôda za brzo plaćanje je da firma koristi grafički memorandum pri štampi izlaznih dokumenata! Ukoliko još uvek nemate grafički memorandum, možete pozvati Lidder podršku koja će za Vas izraditi memorandum koji će, uz originalan izgled QR kôda, učiniti vaše (pro)fakture prepoznatljivim.
51. Kako da pošaljem eFakturu?
Fakturu radiš na isti način na koji si to radio i do sada, s tim da ćeš na kraju (pošto je proknjižiš) odgovoriti potvrdno kada te Lidder bude pitao „Da pošaljem dokument putem E-servisa?“. Ukoliko želiš naknadno da je pošalješ, slanje ćeš pokrenuti komandom „E“ iz pregleda dokumenta. Ako primaoc zahteva dodatne podatke, dodaćeš ih u neko od ponuđenih polja neposredno pre klika na taster „Pošalji“ i tvoja eFaktura je poslata na SEF i istog trena dostupna tvom komitentu.
52. Zašto ne mogu da pošaljem eFakturu? Dobijam poruku “Unauthorized” iako smo povezali Lidder sa eServisom (eFakture)?
Poruka koju dobijaš je poruka koju ti šalje SEF i potrebno je da proveriš sledeće dve stvari:
1. da li je ispravan API ključ koji imaš (u Lidderu mora biti identičan kao na sajtu eFakture),
2. da li je na sajtu eFakture API status aktivan. Ukoliko nije, aktiviraćeš ga povlačenjem klizača udesno.
53. Ne mogu da pošaljem eFakturu. Dobijam poruku sa puno detalja na engleskom jeziku. Šta radim pogrešno?
Poruka koju dobijaš je poruka koju ti šalje SEF i najčešće ukazuje na neki od sledećih problema:
- Primaoc se nije registrovao na eFakturama,
- Za primaoca nisi uneo JBKJS (Jedinstveni broj korisnika javnih sredstava) u Lidder,
- Datum knjiženja fakture nije isti kao dan njenog slanja na SEF,
- Nisi uneo broj ugovora ili sporazuma ili narudžbenice.