Klikni ovde za pomoć kod unosa
Prelaz sa prve na drugu generaciju Liddera, 2005
Prelaz sa prve na drugu generaciju Liddera, 2005 (prepis iz novosti)
Poštovani korisnici Liddera,
kako smo i najavljivali, vaš i naš "Lidder" dobio je novo lice i novo ime: "Lidder 2010". Dobrodošli.
Lidder u kome ste sada je tehnički nastajao oko 2 godine, a intezivno je testiran više od 12 meseci u realnom radu i svakodnevno je prolazio vrlo rigorozne sintetičke testove i obzirom da se oslanja na tehničku bazu starog i proverenog Liddera kojeg ste do skoro koristili, verujemo da neće biti problema pri radu, kao i u uspešno proteklih 14-15 godina upotrebe.
U ovoj, prvoj etapi uradili smo mnoge stvari koje su već, ili će unaprediti budući rad, a posebno smo se pobrinuli da podržimo stari način rada i da ne menjamo vaše dugogodišnje navike, iako je kompletan Lidder tehnički nov proizvod. Korišćenje miša nije obavezno, ali će se neke funkcije (osnovne i najčešće korišćene komande ostaju na tastaturi) vremenom "seliti" na menije koji se dobijaju "desnim klikom" miša...
U redovnu podršku smo uvrstili i podršku putem foruma na sajtu www.nd.rs (koji će zameniti stari www.nd.co.yu), putem e-mail-a podrska@lidder.net i putem par internet mehanizama - interno iz samog Liddera... U sledećim planiranim unapređenjima podrška i sam rad će biti sve više okrenuti internet-u, ali ostaju i stari načini komunikacije - telefoni su i dalje tu...
U sklopu Liddera je i novi help podsistem čiji sadržaj dobijaš sa "H" iz glavnog menija, ili sa "F1" sa mesta u Lidderu za koje ti treba pojašnjenje. Preporučujemo češće korišćenje novog help-a koji je sada jasniji nego ranije jer sadrži i grafičke ilustracije u vidu slika sadržaja ekrana iz samog Liddera i to onog o kome se u konkretnom tekstu govori.
Najčešće do sada tražena proširenja kao što su broj firmi koje se mogu voditi Lidderom i broj stavki po dokumentu su implementirana u Lidder 2010 (max. broj firmi je 1000, broj stavki po jednom robnom dokumentu je 250 tj. 999 u nalogu), a u narednim unapređenjima se mogu očekivati i sva druga proširenja tražena tokom upotrebe Liddera u prethodnom periodu.
U Lidderu 2010 ima i dosta novih mogućnosti, a jedna od traženijih je rad na više dokumenata u isto vreme, tj. prekid rada na jednom dokumentu radi početka rada na drugom i potom vraćanje na prethodno započeti. Istovremeno započetih dokumenata može biti od 2 do 9, a broj zavisi od postavke opcije operatera. Rad na ovaj način je samoobjašnjavajući i vrlo jednostavan utoliko što se, za razliku od ranije, dokument ne mora obrisati radi početka rada na drugom dokumentu ili radi promene aktivne firme ili izlaska iz Liddera. Druga tražena novina je, na primer, evidencija istorijata obrade firme, gde se može videti (za svaku firmu u Lidderu) kog dana, kojom verzijom Liddera i ko je pregledao ili unosio podatke. Interesantna opcija za svakoga ko svoje podatke pregleda na više od jednog računara.
Radna površina Liddera se može podeliti u tri dela: u gornjem delu su meniji i informacije o trenutnoj firmi, datumu i vremenu, u srednjem je radni deo koji je napravljen da skoro savršeno glumi stari Lidder s tim da se sve komande koje ste u starom Lidderu imali u donjem delu ekrana od sada dobijaju pritiskom na "F2". U donjem delu ekrana je "info panel" u kojem dobijate razne izveštaje i informacije u zavisnosti od poslova koje obavljate i u kome se paralelno sa vašim radom često rade i komplikovane analize i operacije nad svim podacima firme, da bi se korisniku prikazale logičke vredne informacije, a ne samo podaci o nečemu.
Nekako ste ušli (čim čitate ovo), a sada o izlasku iz Liddera: taster "Esc" od sada u glavnom meniju ne znači izlazak iz programa, već služi za aktiviranje tastature u radu sa menijima (rad sa mišem se podrazumeva). Iz programa se izlazi menijem SERVIS / IZLAZ IZ Liddera ili pritiskom na "close" dugme glavnog prozora (na "krstić" ili "iksić" u desnom gornjem uglu prozora) pa potvrdnim odgovorom na pitanje o izlasku.
Najočiglednije promene su izvedene u glavnom meniju, u izboru firmi, u radu sa arhivama firmi, kao i u radu sa opcijama (za firmu, operatera i terminal).
Sledi konkretniji opis promena i novina:
Glavni meni je već prepoznatljivog izgleda i nalazi se kao i do sada u gornjem delu ekrana. Levi deo gornjeg dela radne površine Liddera zauzimaju prepoznatljivi meniji, a u desnom delu je naziv subjekta-preduzeća koji se obrađuje i trenutni datum knjiženja za tu poslovnu godinu. Tu je i trenutno vreme, a iznad vremena se nalazi i trenutni osnovni status Liddera.
Sadržaj i raspored glavnih menija i podmenija se može menjati, tj. prilagoditi vrsti posla koju operater najčešće obavlja, a sva objašnjenja kako ovde u novostima, tako i u help-u i u Lidder priručniku će se uvek objašnjavati kroz, za sada, standardni meni koji je najsličniji meniju iz starog Liddera.
Što se tiče stavki glavnog menija (knjiženje, pregled, konti, bilansi, servis) standardni meni osim izgleda nije pretrpeo značajnije promene, a u nastavku navodimo značajnije promena u podmenijima:
- U podmeniju knjiženje smo meni Ulaz/izl(MP) zamenili stavkom maloprodaja koja ima podmenije Ulaz u MP i Izlaz iz MP tako da je sada jasnije šta se odabira.
- U podmeniju knjiženje smo dodali stavku koja se u starom Lidderu pokretala tasterom "Y", a čije su funkcije ostale iste.
- U podmeniju Pregled/Specifikacija dodata je specifikacija izlaznih komisionera koja se u starom Lidderu dobijala sa "Ctrl+W", specifikacija ulaznih komisionera od kojih ste dobili robu na komisionu prodaju i spisak profaktura sa rezervisanom robom do čega se u starom Lidderu dolazilo tasterom J i Ctrl+R.
- Iz menija Pregled/Statistika izbačena je eXPert analiza (finansije) koju možete dobiti u info panelu startovanjem opcije Rentgen, a ubačena je opcija Promet robe koja se odnosi na analizu robnog prometa (što je zamena za bivšu eksternu Robnu analizu).
- U meniju Konti/Kontiranje dodate su stavke Sistem što se u starom Lidderu dobijalo tasterom S iz kontiranja za dobavljače i Promena liste koja ima istu funkciju kao L iz glavnog menija.
- U podmeni Servis dodata je stavka izlaz iz Liddera koja ima istu funkciju kao Esc iz glavnog menija u starom Lidderu.
- Iz menija Servis/ izbačena je stavka Brisanje firme a dodate su stavke Tehnička provera koja se u starom Lidderu pozivala sa Alt+F2, i Prenos/dislocirano.
- U meni Prenos/dislocirano ubačene su stavke Prenos dok.sa disl.stanice, što se u starom Lidderu dobijalo sa Ctrl+F10, Kopiranje zarada i blag.sa d.s. za kopiranje obračuna zarada i blagajni sa dislocirane stanice, poseban BUP za disloc.stanice što ste u starom Lidderu dobijali sa Ctrl+F9 posle snimanja podataka za prenos.
Izmene u skraćenicama
Ovde navodimo komande koje ste dobijali iz glavnog menija pritiskom na neki taster ili kombinacijom tastera, čiji je način pozivanja promenjen, tj. koje od sada imaju drugi komandni taster ili se od sada nalaze u menijima:
Neke funkcije više ne postoje jer nisu više potrebne. Sledi spisak ukinutih skraćenica: Ctrl+T, Ctrl+Y, Ctrl+P, Ctrl+F, Ctrl+G, Ctrl+Z, Ctrl+X, Ctrl+M, K, F8, F10, Ctrl+F2, Shift+F1, Alt+F1, Alt+F3, i Alt+F10.
Radni deo zauzima srednji i najveći deo ekrana i napravljen je tako da izgleda isto kao i ceo stari Lidder, tako da je po odabiru neke stavke menija sam rad isti kakav je i bio u starom Lidderu. Čak je i 99% komandi isto. Razlika postoji utoliko što će računar biti više upošljen nego ranije jer će se u toku redovnog rada dešavati da (ako je uključen info panel koji se nalazi ispod radnog dela), iako niste tražili, Lidder daje dodatne informacije ili analize o onome što trenutno radite, ali o info panelu ćemo nešto kasnije. Bitno je primetiti i da pomoć u vidu spiska najčešće korišćenih komandi koja se nalazila u dnu ekrana u starom Lidderu, sada više nije uvek vidljiva i da je treba "pozvati" sa F2. Spisak komandi - tastera koji se dobija sa F2 je potpuniji za razliku od ranije kada sve komande jednostavno nisu mogle stati na ekran.
Bitnih razlika u radu nema, ali postoje nove mogućnosti, kao što je taster plus kojim se poziva pomoć pri izboru dokumenta, konta, mesta troška, komercijaliste i u sličnim situacijama. Kod izbora konta tasterom "+", na primer, dobijate pomoć pri odabiru, ali isti spisak dobijate kucanjem početka naziva (dakle unosom nekog slova) konta u polju oznake konta ili unosom zvezdica u polje... ovde nećemo ulaziti u detalje, ali je ovo princip koji je nov i koji će se koristiti u Lidderu gde je god moguće.
U nastavku navodimo nekoliko novih komandi u samom radu:
- U izlaznim fakturama, kao i u pregledu izlaznih faktura, pritiskom na slovo V dobija se mogućnost izvoza te fakture u elektronski oblik pogodan za razmenu podataka.
- Kod ulaznih VP kalkulacija pritiskom na slovo J može se uvesti faktura od dobavljača. Iz spiska ulaznih faktura Enter-om ili dvoklikom mišem izabereš fakturu i odrediš maržu, na nivou dokumenta, i Lidder automatski pravi kalkulaciju na osnovu fakture koju je dobavljač iz Lidder izvezao.
- Ako se u nalozima za prenos, na polju za unos naziva dobavljača unese zvezdica (*) i firma izabere sa spiska, onda se kod unosa računa dobavljača, opet zvezdicom, može dobiti spisak svih njegovih računa (koje ste uneli), iz koga se može izabrati jedan na koji će se izvršiti plaćanje.
- U izlaznim fakturama, ako kupac ima uplaćeni avans, Lidder za sve vreme fakturisanja prikazuje iznos salda sa kartice avansa.
- Opciono je uvedena mogućnost automatskog generisanja IOS-a i za dobavljače (za kupce, tj. za njihove uplate je već postojao i takođe je pod opcijom), pri povezivanju stavki iz ručnog knjiženja naloga.
- U šifarniku artikala, uvedeno je dodatno traženje artikla preko cene (komanda V).
- Omogućeno je kopiranje u MP kalkulaciju dokumenata iz proizvodnje.
- Omogućen je pregled satnica radnika i posle prepisivanja podataka u kartone.
- Pojačana je kontrola unosa. Na primer, više nije dozvoljena upotreba maloprodajnog konta (1340) u veleprodajnim kalkulacijama, kao i upotreba veleprodajnog magacina (1320) u MP kalkulacijama.
- Pri samom dnu ekrana, ispod "info panel"-a, nalazi se "status bar". U njemu se po potrebi nalaze razne informacije koje su u vezi sa akcijama u Lidderu 2010. U levom delu su lampice koje pokazuju da se nešto arhivira, da se nešto čeka ili da se nešto procesuira. Tu će se po potrebi pojavljivati razni "progres" barovi pri nekim dužim operacijama. Na sredini status bara se nalazi tekst padajućih porukica. Desno se nalazi znak u obliku štita i on je direktan skok u "opcije", dok je okrugli taster sa znakom "play" komanda za puštanje opuštajuće ambijentalne muzike (ukoliko tehnika ili opcije to dozvoljavaju).
Donji deo zauzima "info panel" čiji je zadatak da u toku rada automatski prikazuje najbitnije informacije vezane za subjekt dokumenta, tj. deo poslovanja kojim se trenutno bavite u radnom delu.
Info panel, u "relnom vremenu", radi odgovarajuću kontekstnu analizu kada god je uključen, tj. vidljiv: isti se može privremeno "sakriti" radi povećanja sadržaja radnog dela (npr. u toku samog unosa dokumenta). U info panelu se privremeno ispisuje spisak mogućih komandi koji se poziva tasterom F2. Spisak komandi sam nestaje i panel se vraća (izveštaj/analiza) nakon par sekundi koliko je potrebno da se podsetite i pročitate taster kojim se poziva neka komanda.
Info panel, osim što prikazuje analize činioca poslovanja i podatke o njima, prikazuje i analize kompletnog poslovanja firme i time preuzima ulogu stalno prisutnog i uvek tačnog kompletnog odeljenja za analizu, ili makar tima koji bi inače koristio neki moćan alat za "data-mining" - "decision making" a često i "Customer Relations management" u finansijskom segmentu. Dakle, bez intervencije korisnika, dok se radi redovni posao, Lidder nudi informacije koje su praktično krucijalne za donošenje ispravnih poslovnih odluka na više nivoa, i to u svakom momentu. To Lidder čini jedinstvenim na svetskom nivou, kako na funkcionalnom (način vizuelizacije informacija) tako i na tehničkom (brzina rada) nivou izvedbe. Ovakav sistem kontekstne analize nemaju ni namenski i hiljadama puta skuplji programski sistemi koji sve te izveštaje imaju, ali iz ko zna koliko delova, na vrlo nečitak način prikazane i vremenski nemerljivo sporije dostupne, jer su neophodni posebno obučeni operateri, koji do tih informacija dolaze nekom postupnom procedurom nakon što neko zaključi da su mu informacije potrebne. KTA analiza je suprotna standardnom načinu izvedbe analiza: Ovde se analize i informacije dobijaju automatski, odmah i ažurne su do u sekundu, pa korisnik sistema može, ako mu zatrebaju, samo da ih pogleda i upotrebi, ne mora da ih traži niti mora da se seti da bi mu bile dobrodošle pa da ih traži, sačeka da ih dobije, i potom nastavi da radi. No, u praksi ćete sami videti prednosti ove nove tehonologije za mnogo manje vremena nego što je potrebno da pročitate duži tekst o tome... bar po rečima onih koji su to videli.
IZBOR FIRMI / RAD SA ARHIVAMA
Spisak firmi i sama promena firme takođe su dobili značajno izmenjen izgled, mada je osnovni princip rada dobro poznat iz starog Liddera: Princip odabira - kretanja kroz spisak strelicama gore/dole i ulazak u željenu firmu pritiskom na "enter" je i dalje tu. Tu su, naravno, i mnoge dodatne mogućnosti za brži i pregledniji rad u slučaju većeg broja firmi: firme-spisak firmi možete sortirati, filtrirati i grupisati po mnogim parametrima, tako da na primer možete imati spisak svih firmi grupisan ili filtriran po poslovnim godinama, tako će agencije, sa spiskovima firmi sa preko 200 stavki, biti vrlo zadovoljne jer će mnogo jednostavnije nalaziti firmu u 50 firmi u ovoj poslovnoj godini, a da su prethodne poslovne godine ipak tu ali ne smetaju u redovnom radu. Ono što je dosta često bila zamerka je i to da se sa terminala nisu mogle učitavati, snimati i brisati kompletne firme sa spiska: to je od sada moguće, ako je tom operateru ta određena operacija dozvoljena.
Rad sa arhivama je takođe omogućen sa terminala i spojen je sa izborom firmi u smislu da se iz izbora firmi jednim klikom može napraviti arhiva firme, i isto se tako jednim klikom može preći u rad sa arhivama koji je vrlo sličan izboru firmi. Na primer, kada odabirate firmu, ako pored imena i statusa firme postoji sličica diskete sa znakom upozorenja (što je upozorenje da firma duže nije arhivirana), možeš klikom na dugme za arhiviranje koje se nalazi pored dugmeta za odabir za rad, odmah arhivirati firmu bez ulaska u rad sa arhivama. Naravno, stari princip da se iz menija ide na arhiviranje firme u kojoj si, i dalje postoji: obećali smo da neće biti bitnih promena i toga se i držimo, ali za korišćenje naprednijih funkcija u radu sa firmama i sa arhivama firmi, miš je neophodan.
U arhiviranje firmi je uveden novi pojam "skladišta arhiva". To zapravo znači da treba jednom definisati četiri različita mesta gde se vrši arhiviranje, odrediti koje je "skladište" glavno, i kasnije se arhiviranje vrši na neko odabrano skladište, a ne na konkretnu putanju koja se svaki put bira. Da bi ispoštovali obećanje da nema mnogo promena u odnosu na ranije, kada se koristi "posebno skladište" moguće je (vrlo slično starom sistemu), jednostavnim pritiskom na Ctrl+neko slovo odabrati putanju za to skladište i automatski raditi sa tom novom putanjom (ako postoji), što je naročito zgodno za one koji koriste "flash memorije" koje imaju običaj da menjaju slovo tj. oznaku drajva preko kojeg rade kada nisu (a obično nisu) podešeni da su uvek na istom "slovu". Dakle, uđeš u rad sa posebnom arhivom, pritisneš Crtl+G na primer, ako ti je flash memorija na tom "slovu" i radiš. Preporučeni način rada je da se jednom definišu putanje za sva skladišta i da se onda koristi rad sa skladištima, a ne sa konkretnim putanjama jer je to lakše zapamtiti i koristiti, a naročito ako se želi korišćenje jedinstvenog "web skladišta" koje se nalazi na internet FTP serveru Nove Dimenzije za šta je potreban stalan "broadband" internet pristup (povezivanje na internet putem kablovske ili putem xDSL-a, ne putem modema ili putem običnih "wireless" pristupa).
Skladišta za skladištenje arhiva ima pet:
1. Lokalno - služi za arhiviranje podataka na lokalni hard disk, i da bi to i bilo potrebno je, kao i za svaki drugo skladište, u podešavanju skladišta definisati putanju do nekog lokalnog diska.
2. Prenosivo - služi za arhiviranje podataka na prenosive memorijske medije, i da bi to i bilo potrebno je, kao i za svaki drugo skladište, u podešavanju skladišta definisati putanju do nekog od prenosivih medija.
3. Posebno - služi za arhiviranje podataka na posebno skladište, na primer: mrežni hard disk na drugom komputeru...
4. Grupno - služi za arhiviranje svih firmi na jednom mestu, i da bi to i bilo potrebno je, kao i za svaki drugo skladište, u podešavanju skladišta definisati putanju do mesta gde želiš da držiš - skladištiš sve arhive koje se prave putem aktiviranja menija "arhiviranje svih firmi" koje se dobija desnim klikom miša na taster arhiviranje iz izbora firmi.
5. Web skladište je specijalno web skladište na serverima Nove Dimenzije na internetu, i višenamensko je, a prvenstveno je najsigurniji backup podataka koji nije u vašim prostorijama. Na ovo skladište ne možeš arhivirati direktno, već na njega (ili sa njega) možeš prebacivati već napravljene arhive sa lokalnog, prenosivog ili posebnog skladišta.
Pregled i podešavanje opcija su značajno unapređeni i olakšani, i za rad sa njima je korišćenje miša preporučeno, iako je moguće raditi i samo tastaturom. Opcije su, manje ili više samoobjašnjavajuće jer za svaku opciju postoji pomoć koja se pojavljuje na ekranu u momentu kada se mišem (kursorom miša na ekranu) pređe preko njih (što je tzv. "hint"). Naravno, i opširnija pomoć koja se dobija pritiskom na F1 je takođe dostupna za svaku opciju.
Opcije su podeljene na 4 logička segmenta koji se biraju klikom na odgovarajući tab/karticu koje se nalaze na vrhu forme, i to su: , Operater, Terminal i Lidder. U svakom segmentu su opcije i razni drugi parametri koji se odnose na naslov segmenta (na firmu, operatera, Terminal ili Lidder), a u okviru svakog segmenta sve opcije su grupisane tako da je relativno lako naći logičku grupu za koju si zainteresovan. Tabovi ili kartice u okviru četiri glavna segmenta se nalaze sa leve strane koji se, kao i glavni segmenti, menjaju klikom miša. Ako želiš da se promene koje si uradio zapamte, potrebno je kliknuti na dugme OK koje se nalazi dole desno, ili pritisnuti Esc taster ili zatvoriti prozor klikom na close dugme, ako želiš da se promene zanemare.
Opcije nisu uvek dostupne svima, tj. neke opcije mogu menjati i postavljati samo operateri koji imaju zadovoljavajući sigurnosni nivo (koji se trakođe određuje u opcijama i koji može menjati samo operater sa sigurnosnim nivoom sistem administratora).
OSTALE NOVINE
Iz glavnog menija sa Ctrl+F12 možeš dobiti jednostavni interni komunikator koji omogućava razmenu poruka između operatera u Lidderu u okviru lokalne mreže.
Iz rada sa arhivama možeš vrlo lako pripremiti i napraviti ("narezati") CD sa odabranim arhivama firmi. Potrebno je samo da imaš CD snimač i da obeležiš arhive koje želiš da snimiš na CD. Kada jednom obeležiš arhivu neke firme da treba da se nađe na CD-u, oznaka ostaje dokle god taj CD ne napraviš ili dok sam ne skineš oznaku za snimanje, što znači da možeš obeležavati arhive neko vreme i da povremeno pogledaš da li si "napunio CD" i da onda pokreneš postupak izrade CD-a, gde će Lidder pripremiti sve i pozvati sistem da taj CD zapravo i napravi.
U "opcijama" firme nalaze se svi osnovni podaci o firmi koje si i do sada imao, a uvedeno je još dodatnih podataka koji će biti iskorišćeni u mnogim planiranim budućim proširenjima. Dodatni podaci su na primer: devet alternativnih tekućih računa, devet alternativnih adresa (mesta poslovanja), kao i kontakt osobe u firmi. Svi dodatni podaci nisu obavezni za unos i možeš ih uneti onda kada zaključiš da ti trebaju.
U obračunu zarada, tasterom A se može izabrati jedan od (ako ih ima više) tekućih računa sa kog će biti "puštene" plate, u smislu štampe ili izrade naloga za prenos.
Broj printer izlaza je povećan na 9 po jednom računaru: Ova izmena omogućava da se jedan štampač, na primer, definiše više puta sa različitim opcijama štampe kao što su orijentacija papira, broj kopija, verzija memoranduma ili nešto slično, tako da se pri radu jednostavnim pritiskom tastera određuje vrsta štampe, kada je jedan štampač definisan više puta sa različitim opcijama, ali i sam štampač koji želiš da koristiš, što je jedino bilo moguće u starom Lidderu.
Kao i do sada, obratili smo dosta pažnje ugođaju operatera u toku rada:
- Kompletan izgled Liddera je moguće menjati u toku rada i postavka se pamti po operateru. Postoji 8 predefinisanih grafičkih tema (setova) između kojih možeš birati koju ćeš koristiti, što će doprineti boljem prilagođenju Liddera tebi, kao operateru. Ko kaže da program koji se bavi ozbiljnim poslovnim procesima mora da bude i dosadnog izgleda? Sama primena grafičke teme zavisi i od opcija (opcije operatera u grupi grafika, i postavke opcija terminala), tako da se i jedna odabrana tema može videti u više varijanti.
- Govorni setovi i dalje postoje i za sada ih ima dva, s tim da drugi set ima u okviru sebe 5 podvarijanti koje se automatski menjaju u toku rada, a čiji efekat se mnogo bolje "čuje" nego što se može objasniti. Stari govorni set sa bezobraznim porukama iz legendarnih domačih filmova je izbačen iz korišćenja zbog autorskih prava koja se ne mogu otkupiti na način koji je neophodan za korišćenje u Lidderu, tako da ćemo to uraditi na neki drugi način, kasnije, ako bude dovoljno zainteresovanih. Odabir govornog seta se radi u opcijama operatera u grupi "zvuk".
- Nova opcija je ambijentalna muzika koja je namenski komponovana za pozadinsku muziku u toku rada i prilično pomaže koncentraciji. Temu zvučnog ambijenta možeš odabrati iz opcija operatera u grupi zvuk, a možeš je pokretati i zaustavljati iz glavnog menija na dugme koje se nalazi na desnoj strani status trake u Lidderu (koja se nalazi na donjoj ivici glavnog Lidder prozora). Teme između kojih možeš birati su amazon, izlet, šuma, planina, kiša i putovanje. Svaki ambijentalni zvuk je stvarno sniman na lokaciji teme (tema Amazon sadrži zvuke koji su stvarno snimani na delti Amazona, na primer) što u kombinaciji sa muzičkom temom daje pravo višesatno opuštanja u toku rada. Naravno, ova mogućnost nije upotrebljiva u redovnim dnevnim radnim prostorijama sa mnogo ljudi i razne buke, ali svaki popodnevni rad ili rad u zasebnoj prostoriji pretvara u uživanje.
- Zvučni efekti koji se koriste pri radu su takođe namenski rađeni, i kao i govorni setovi i ambijentalne teme, licencirani od strane autora za korišćenje u Lidderu, tako da sa kombinacijom grafičke teme možete imati stvarno lep prizor koji će nadamo se, doprineti i vašem raspoloženju, kreativnosti i produktivnosti u radu. U opcijama operatera se, ako hardver dozvoljava, može posebno podesiti jačina zvuka za govor, zvučne efekte i ambijentalnu muziku.
Navedeni grafički i zvučni sadržaji zahtevaju dodatne resurse računara, i moguće je isključiti ih ili im degradirati kvalitet postavkom opcija za terminal - računar, što naravno ne preporučujemo, jer je za ugodan rad sa svim uključenim opcijama zapravo potreban skoro bilo koji noviji računar koji nije kupovan po principu "daj najjeftinije", ili od trgovaca računarima kojima je to jedini princip pri nabavci opreme koju prodaju.
Tokom rada ćete primetiti i novine koje ovde nisu navedene. Slobodno ih koristite, ugrađene su sa namerom da olakšaju rad, a njihovo navođenje bi ovaj tekst produžilo toliko da isti postane teško čitljiv. U sledećim novostima ćemo detaljnije objašnjavati pojedine nove mogućnosti, a i help podsistem će još neko vreme trpeti neke izmene (predviđamo par meseci), do momenta izlaska kompletnog štampanog novog uputstva - knjige o Lidderu koju će svi redovni korisnici, naravno bez posebne naknade, dobiti.
... toliko za ove novosti. Nadamo se da ćete, u sledećih 15 godina, biti i zadovoljniji nego do sada. Za sve primedbe i sugestije smo, kao i uvek, tu.
Vaš, Lidder tim podrške.