Klikni ovde za pomoć kod unosa

PORESKE EVIDENCIJE

Pregled i rad sa PDV evidencijama je opcija Liddera koja kombinuje automatski izračunate i eventualno ručno unete podatke i prikazuje ih u više različitih oblika - različitih evidencija. Sve evidencije rade po istom principu, a to je da se podaci, na osnovu internih definicija, "vade" sa konta i iz dokumenata i premeštaju u kolone, ne bi li kontrolnim organima isti bili prikazani dovoljno jednostavno da bi mogli da ih razumeju i upotrebe. Svi podaci koje Lidder daje u evidencijama postoje i u knjigovodstvu, na nekom kontu, a evidencija ih samo na komplikovaniji način prikazuje. Na žalost, nestručnim odlukama zakonodavaca se na osnovu evidencija, a ne na osnovu knjigovodstva, popunjavaju poreske prijave te stoga evidencije dobijaju na značaju i pored svih loših osobina i pored prisutnog knjigovodstva u kome sve već postoji.
Evidencije u Lidderu su napravljene relativno fleksibilnim, pa se tako već više od decenije može raditi sve što je potrebno u različitim evidencijama. Evidencije se često nazivaju i KUR i KIR "knjigama" kako u praksi tako i u ovom uputstvu.
Evidencije se formiraju iz dokumenata koje radiš u Lidderu i koje, pre knjiženja, obeležavaš u kontekstu PDV evidencija, tj. načina na koji je promet oslobođen ili opterećen nekim porezom. Sva izlazna dokumenta pre knjiženja obeležavaš sa "M", a sva ulazna dokumenta komandom "S".
Ako imaš nedoumice oko obeležavanja dokumenata radi lakšeg snalaženja obavezno pročitaj  bliža objašnjenja u okviru obeležavanja dokumenata u samom LIDDERu. Detaljnije...
Takođe pogledajte pravilnik o POPDVu i korisničko uputstvo na sajtu poreske uprave (www.poreskauprava.gov.rs)

 

Svrha evidencija nije da tebi i firmi olakša poslovanje, već da državnim organima zadovolji potrebe. Ono što ti treba da znaš se, ako ispravno radiš, već nalazi na kontima i uvek znaš koliko PDVa firma treba da plati, ali u evidencijama se to isto vidi kroz mnogo kolona i dva obrasca, od kojih je jedan preveliki POPDV i drugi, jasniji, stari PPPDV. Evidencije ti omogućavaju da ispravno popuniš POPDV, a time i PPPDV i da napraviš fajl koji je neophodan za predaju na portalu PU, bez da tamo nešto ručno popunjavaš. Fajl koji Lidder napravi, dovoljno je uvesti na portal, i ako tog dana portal radi, sve će na portalu biti onako kako je Lidder popunio na osnovu vaših dokumenata.
POPDV obrazac ima oko 180 polja i popunjava se po sledećoj šemi koja povezuje polja POPDVa i načine vršenja prometa. Prvo deo sa ulaznim PDVom, tj. prometom koji stvara Ulazni PDV (tzv. KUR knjige):

 

Sledi deo sa Izlaznim POPDV poljima, tj. šemom koja spaja sekcije POPDVa koje se tiču izlaza sa prometom koji generiše izlazni PDV:

POPDV obrazac je, zapravo, samo pomoćni obrazac koji služi tome da se organi uvere da je PPPDV ispravno popunjen. Mapiranje POPDV polja na PPPDV polja kao i vrste dokumenata koje direktno ulaze u evidencije prikazujemo u sledećoj, grafički efikasno prikazanoj šemi:

Gore prikazane šeme su ugrađene u Lidder i ne moraš ih znati napamet, kao u drugim programima. Dovoljno je da ispravno obeležiš dokumente i Lidder će gornje šeme sam primeniti na poslovanje firme!

 

PREGLED / EVIDENCIJE
Kada se iz menija Pregled uđe u evidencije, dobija se spisak predefinisanih evidencija koje važe na datum na koji ulaziš u evidencije (Lidder u isto vreme, paralelno, radi sa više setova evidencija). U nastavku ćemo govoriti o aktuelnom setu evidencija u vreme pisanja ovog teksta, što je 06.2018.

 

1.EVIDENCIJA DOKUMENATA Evidencija dokumenata
2.KUR Knjiga ulaznih računa - PDV evidencija
3.KIR Knjiga izlaznih računa - PDV evidencija
4.KUR - Interni obračun PDVa Knjiga dokumenata sa internim obračunom PDVa
5.KIR - Posebni postupci oporezivanja + Van RS

Knjiga izlaznih računa sa posebnim postupcima oporezivanja i prometom van Republike Srbije

6.KUR - Nabavka opreme i objekata Nabavka opreme i objekata za vršenje delatnosti
7.Provizije - Kamate - Ugovori Provizije, kamate, ugovori sa fizičkim licima van RO drugi specijalni slučajevi. Detaljnije...
Evidencije su podeljene u 5 knjiga samo zato što u tekučem setu ima oko 180 kolona, tj. oko 180 različitih podataka koji moraju postojati samo zbog tako loše propisanog POPDV obrasca koji sve to taksativno traži. Da nema takvog zahteva evidencije bi bile podeljene u dve grupa sa malim i logičnim brojem kolona.
Za sve evidencije/knjige sa spiska, u toku izbora, važe iste komande:

 

Esc

Izlaz

Strelice

Pomeranje

Enter

Odabir evidencije

D

Prelazak na prikaz drugog seta poreskih evidencija (koje su važile do 2012. godine + pomoćne knjiga PK-1, DPU, GR i KRO, pa set koji je važio od 2013te do 2018te, i set koji važi od 01.07.2018).

 
Evidencija/knjiga u spisku može biti više ili manje što zavisi od seta trenutno važećih zakona i pravilnika, a nove će se pojaviti kada bude bilo neophodno, sa nekom novom verzijom Liddera. O samostalnom definisanju evidencija nećemo ovom prilikom, to je napredna opcija koju mogu koristiti samo za to posebno obučeni stručnjaci.
Odabir evidencije vrši se, standardno, strelicama pa enterom. Po ulasku u odabranu evidenciju, na ekranu se pojavljuje tabela koja predstavlja evidenciju onako kako ćeš je videti na papiru odštampanu, osim ako nisi drugačije odredio. Standardnim tasterima se možeš kretati kroz sadržaj evidencije.
Princip rada sa svakom evidencijom u Lidderu je isti: podaci NE ulaze u evidenciju prilikom knjiženja dokumenata i naloga. Popunjavanje evidencije jeste automatsko, ali se poziva onda kada je to potrebno, tj. kada operater to zatraži komandom “R”. Po zadavanju komande “R” Lidder vrši dodavanje dokumenata koji trenutno nisu u evdenciji, a proknjiženi su. To je operacija koja traje oko samo nekoliko sekundi, jer Lidder može dodavati dokumente brzinom od oko 30.000 dokumenata u minutu, a niko nema toliko dokumenata u poreskom periodu. Ako neko i ima, njemu bi ovaj posao trajao minut. Ako firma ima više listi kontiranja (što nikako nije preporučeno!) i ako je izabrana standardna lista, Lidder će postaviti pitanje „Imaš više listi kontiranja. Hoćeš li da ih koristim ako podataka nema po standardnoj listi?“. Na to pitanje odgovori potvrdno SAMO ako si siguran da su ti liste kontiranja postavljene tako da nema dupliranja konta među listama.
Ukoliko iz nekog razloga ne želiš da se određeni dokument nalazi u evidenciji nije dovoljno obrisati ga, jer će se dokument prilikom svakog reobračuna evidencije vraćati. Potrebno je sve stavke na kojima se nalazi neki iznos postaviti na 0 i nakon toga uraditi reobračun evidencije komandom "Shift+R" sa prepisivanjem i postojećih dokumenata.
Sve stavke svake evidencije možeš zaključavati za izmene, što je potrebno kod evidencije PDVa gde se po predaji poreske prijave nikako ne sme desiti da se neka stavka slučajno izmeni, a ušla je u prijavu. Moguće je raditi i preglede koji nisu strogo vezani za poresku administraciju (kao što je pregled evidencije u referentnoj valuti) ili prilagođavanje izgleda štampane evidencije svojim potrebama tako što ćeš neke kolone isključiti pri štampi da bi evidencija bila koliko-toliko čitljiva i to komandom “I”... Sledi spisak komandi koje možeš koristiti pri radu sa evidencijama:

 

 

Komande za rad sa evidencijama:

 

Strelice

Pomeranje - levo / desno po kolonama i gore / dole po dokumentima

Enter

Izmena polja u okviru kolone za dokument koji je obeležen.

C

Prikaz svih kolona evidencije ili samo kolona koje se štampaju.

I

Obeležavanje kolona koje idu/ne idu na štampu.

P

Štampanje evidencije.

Shift+P

Štampanje evidencije sa 80 znakova u redu (bez obzira na mogućnosti štampača), i ako dokument ima više od 80 znakova onda će Lidder da podeli štampu na više horizontalnih delova.

/

Pregled naloga iz kog potiče stavka evidencije.

U

Uslovi rada evidencije određivanje datumskog filtera prikazivanja.

V

Prikaz evidencije u referentnoj valuti.

N

Nova stavka (ručni unos, sve kolone unosiš sam).

Zvezdica

U ručnom unosu pomoć pri unosu komitenta, pri odabiru komitenta iz liste zvezdicom automatski se popunjavaju polja - naziv - adresa - PIB.

B

Brisanje obeležene stavke.

D

Broj decimala za ispis iznosa.

Zvezdica

Zaključavanje/otključavanje obeležene stavke. Zaključavanje podrazumeva zabranu bilo kakve izmene te stavke.

Z

Zaključavanje poreskog perioda (od-do datuma).

Shift+Z

Otključavanje poreskog perioda.

0(nula)

Prikaz i dokumenata koji nemaju podatke za prikaz u datoj evidenciji.

Esc

Izlaz / korak nazad

J

Prikaz forme za rad sa poreskim prijavama. Komandu J treba iskoristiti nakon zadavanja komande R za reobračun, i tamo, na intuitivan način, obračunati, iskontrolisati i napraviti POPDV i PPPDV za predaju u PU. Detaljnije objašnjenje rada sa komandom J

R

Auto popunjavanje (skeniranje proknjiženih dokumenata firme i prepisivanje potrebnih podataka u evidenciju).

Shift+R

Reobračunavanje evidencija koje treba koristiti nakon naknadne izmene u obeležavanju dokumenata ili ručne intervencije na nekoj od stavki u evidenciji, s tim da obavezno treba odgovoriti pozitivno na pitanje o prepisivanju već postojećih stavki.

 

H

Pravljenje kompleta za pravilnik o izvodu

(evidencije od 2013. do 2018.) Pravljenje kompleta za pravilnik o izvodu koji nikad nije ni podržan od strane PU koja ga je i propisala, tako da ni Lidder više ne pravi ovaj eksport.

M

(evidencije do 2013.) U DPU evidenciji prepis sa prethodnog na tekući datum stanja zaliha i cena.

S

Odabir posebnih evidencija

L

Izvoz evidencije u csv (excel) format.

Y

Prebacivanje stavke za određenu knjigu.

Space

Označavanje/raznačavanje stavke. Na ovaj način se željena stavka označava (a označena raznačava) kako bi se nad njom mogla izvršiti neka dodatna operacija. Označena stavka se vizuelno prepoznaje po žutoj boji slova.

Shift+Space

Raznačavanje svih označenih stavki u tekućoj evidenciji. Posle pritiska na tastere dobija se pitanje „Da raznačim sve označene stavke?“, i potvrdnim odgovorom se sve označene stavke, u tekućoj evidenciji, raznače. Napominjemo „u tekućoj“ jer, npr. ako imaš označene stavke i u KIR-u i u KUR-u, a nalaziš se u KUR-u, raznačiće se samo stavke u KUR-u, a ne i u KIR-u; da bi njih raznačio moraš preći u KIR.

Shift+Dole

Komandom Shift+strelica na dole vrši se „skakanje“ sa jedne označene stavke na sledeću. Kad se stigne do kraja Lidder će prijaviti da „Nema više označenih stavova“. Ako želiš da se vratiš na neki od prethodno selektovanih stavova, dovoljno je pritisnuti Shift+strelica na gore.

F

 

 

(evidencije od 2013 do 30.06.2018) Kopiranje označenih stavki na novozadati datum. Pre nego što pozoveš komandu F potrebno je da tekuća evidencija ima označene stavove (jedan ili više), samo tako komanda F ima smisla. Pritiskom na F dobija se pitanje „Da kopiram označene stavke na novi datum?“, a posle potvrdnog odgovora dobija se polje za unos novog datuma knjiženja pod kojim će označene stavke biti iskopirane. Kod svakog pitanja omogućen je prekid tasterom Esc. U zavisnosti od evidencije (KIR ili KUR) zavisi i način kopiranja. U KUR-u sve označene stavke se kopiraju na kraj evidencije sa istim datumom dokumenta, a promenjenim datumom knjiženja; menja se i osnovica, odnosno postavlja se na nulu, a svi ostali parametri stavke ostaju isti. U KIR-u se kopira stavka sa novim datumom knjiženja, a svi drugi parametri ostaju isti. Ovde je specifičnost da se kopirani stav („stari stav“) briše, tj. ovde se ne radi kopiranje (od jednog pravljenje dva) nego pomeranje sa jednog datuma knjiženja na drugi. Više je razloga za postojanje ove opcije, jedan od njih je evidentiranje i praćenje nepotpune dokumentacije (npr. otpremnica kojom je omogućen ulaz robe, ali koja nije dovoljna kako bi se iskoristio PDV sa iste).

Shift+F

Štampanje evidencije ali samo sa kopiranim stavovima, za zadati period. Takva štampa se „prepoznaje“ po tome što ispod naziva evidencije (npr. „Knjiga ulaznih računa“) stoji „Lista kopiranih stavova“.

G

Unos parova PDV stopa sa periodima važenja koje se koriste pri obračunu evidencija, ako ne želiš da sačekaš novu verziju kojom će se samo update-ovati.

Shift+Strelice

(evidencije do 2013)Ako dokument u širini zauzima više od jednog ekrana onda se dokument pomera za po jedan karakter levo ili desno, umesto za celo polje.

Shift+Enter

Ova opcija je za korisnike koji popunjavaju DPU evidenciju i koji koriste šifarnik robe za lakši unos kolone "Naziv jela i pića za konzumaciju na licu mesta". Potrebno je pozicionirati se na tu kolonu, pritisnuti Enter, zatim uneti zvezdicu "*" i pritisnuti Shift+Enter da bi dobili robni šifarnik i odabrali odgovarajući artikal. Lidder po automatizmu daje šifarnik konta (evidencije d 2013) koji je u listi kontiranja za dobavljače postavljen na prvoj poziciji, ali ukoliko je potreban šifarnik npr. magacina gotovih proizvoda, po unosu "*" treba pritisnuti Ctrl+Enter i iz ponuđenih robnih magacina odabrati 9600, a potom ponovo uneti zvezdicu i nastaviti unos naziva artikala komandom Shift+Enter. U gornjem desnom delu DPU evidencije biće postavljena oznaka "Šif: 9600" kako bi znao iz kog magacina se unose nazivi robe.

 

Štampanje knjiga
Štampanje evidencije na jednom papiru, manje-više nije moguće. Broj kolona je prevelik, i ako i samo ako broj kolona za štampu smanjiš na ispod 40, možda ćeš moći da odštampaš na jednom papiru i to polegnuto, smislenu evidenciju. Ako je broj kolona veliki, u zavisnosti od mogućnosti štampača, Lidder će prilagodi veličinu slova (pokušati da stavi što više na jedni stranu) i možda morati da štampa evidenciju “iz vertikalnih delova”. Što više kolona staviš za štampu - to su manja slova i ima više delova štampe. Ako ti štampa na jednom listu ne odgovara, komandom Shift+P možeš štampati knjige iz dva ili više delova, gde je veličina slova uvek ista i čitljiva. Preporuka je štampanje na LandScape (polegnutom modu) ili, još bolje, na PDF jer je njega lakše pregledati kada ima dosta kolona. Ili možda najbolja preporuka: nemoj štampati evidenciju: imaš je uvek u Lidderu. Ako snimaš firmu (bekapuješ bazu) redovno, bolje je ne trošiti papir.